De nieuwe carbon voordriehoek is een premium update van Marin’s Rift Zone 29er

The Takeaway: The Rift Zone Carbon 2 heeft geweldige componenten, gekozen geometrie en een mooie rit. De concurrentie is echter zwaar.

  • Een trailbike met korte veerweg, een veerweg van 125 mm achter, een vork van 130 mm en een moderne geometrie.
  • Carbon voordriehoek met aluminium achterkant
  • Zwaardere constructie voor meer capaciteit op afdalingen.

Gewicht: 32,25 (M)

Ik hou echt van Marin’s line-up van aluminium full suspension fietsen. De Alpine Trail, Rift Zone en Hawk Hill behoren tot mijn favoriete fietsen omdat ze geweldig rijden en redelijk geprijsd zijn. Ik vind het geweldig om deze fietsen te promoten bij rijders die op zoek zijn naar een hoogwaardige fiets met mooie onderdelen die zich aan de onderkant van het huidige spectrum van volledige ophangingskosten bevindt.

Maar het wordt moeilijker met de nieuwste Rift Zone Carbon (RZC). Zoals de naam al aangeeft, is dit de Rift Zone – een 125 mm achterkant, 130 mm voorweg 29er – met een carbon front-end opstelling van de aluminium frontafwerking van de Rift Zone. Bovendien heeft de RZC een stevigere aluminium achterkant en fijnere componenten.

Vergeleken met zijn volledig aluminium broer, krijgt de Rift Zone Carbon een stijvere en hardere achterkant met kogelgelagerde scharnierpunten en borgpen, aangepast aan de 150 mm Alpine Trail van de fabrikant. matte phillips Die upgrades duwen de RZC naar de top van het middensegment, een van de meest competitieve categorieën in beweging. En ja… sorry… 4.4k is momenteel middenklasse omdat het grote uiteinde nu wordt gekenmerkt door + mountainbikes. Hier zijn een paar voorbeelden van deze fietsen waar de Rift Zone Carbon 2 tegen strijdt: een Santa Cruz Tallboy Carbon, een Ibis Ripley, een Evil After MB, een Transition Smuggler Carbon. En die fietsen hebben frames van volledig koolstof tot half koolstof van de Marin. En mocht je wat meer boetiek willen gaan,er zijn keuzes zoals een (half-carbon) Guerilla Gravity Trail Pistol voor en ook een (aluminium) Pole Evolink voor dat geld in je zak laat.

Als het een Rift Zone twee is, zal ik zeggen dat er maar weinig fietsen voor die hoeveelheid contant geld worden gebeld. Maar zelfs voordat ik de RZC 2 buiten de proefperiode koop, kan ik je daar vertellen dat er fietsen zijn van koelere merken die full-carbon brillen, betere vering en vergelijkbare onderdelen bieden voor hetzelfde of minder geld.

Ik vroeg Chris Holmes, de brandmanager van Marin, waarom iemand een RZC 2 zou moeten kopen in plaats van een fiets zoals een Santa Cruz Tallboy R Carbon C. Naast het feit dat Marin’s rijders en handelaren om een fiets als de Rift Zone Carbon hebben gevraagd, verklaarde Homes , We begrijpen dat dit een zeer competitieve sectie is… Marin staat bekend om het leveren van fietsen tegen een uitstekende prijs. Bovendien hebben we een nauwe relatie met onze fabriek, waardoor we hogere componentspecificaties kunnen leveren dan veel van de andere in de categorie. In plaats van een carbon achterbrug, die marginale verbeteringen in het parcours zal aanbrengen, hebben we meer uitgegeven aan componenten, wat betekent dat je een beter presterende fiets kunt krijgen naast meer geld op je zak.

Prioriteiten

De Rift Zone Carbon heeft zijn prioriteiten recht.

Smash en thrash

De vervangbare strike-guard beschermt de carbon onderbuis.

Gekoppeld

De shifter wordt in de remhendel gemonteerd met Shimano’s I-Spec EV-systeem.

Blije discussies

Hoewel de crank een as van 30 mm heeft, bevat het frame nog steeds een BB met schroefdraad.

Holmes is toepasselijk: de RZC 2 heeft betere onderdelen in vergelijking met Tallboy R Carbon C. Maar je moet diep in de details duiken om ze te zien, want het zijn kleine dingen, geen buitensporige verschillen. De Tallboy heeft een Fox 34 Rhythm-vork die een zwaarder chassis heeft in vergelijking met de Fox 34 Performance-vork van de RZC.

De Shimano SLX-aandrijflijn van de RZC schakelt soepeler dan de SRAM NX Eagle-aandrijflijn van de Tallboy.

En de RZC heeft een grotere versnelling: Shimano 1×12 10-51 cassette en ook de Tallboy heeft SRAM 1×12 Eagle met 11-50 tape. De Marin heeft ook mooiere naven en bredere velgen.

Betere onderdelen zullen een aantal rijders aanspreken. Maar ik kom hierop terug: koelere merken, full carbon frames, betere vering en vergelijkbare onderdelen voor ongeveer exact hetzelfde geld. Ik denk dat die kenmerken overtuigender zijn dan ruzie over het verschil tussen een Fox 34 Rhythm en ook een Fox 34 Performance. Het verschil tussen deze vorken is trouwens het zwaardere chassis van de Rhythm: ze gebruiken hetzelfde luchtveersysteem en dezelfde Grip-demper.

Voor het geval je het je afvroeg. matte phillips

Ik hou echter van een underdog en ik hoopte dat het rijden op de RZC iets zou onthullen dat van gedachten veranderde. Bovendien deed het…

bijna.

De Rift Zone Carbon 2 heeft een paar echt krachtige functies die het een zeer aantrekkelijke fiets maken. Een daarvan is zijn eigen geometrie. Het bereik en de effectieve overspanning van de bovenbuis zijn enkele van de langste in zijn categorie, met korte liggende achtervorken van 425 mm terwijl het grootste deel van zijn concurrentie 430+ is. De hoofdhoek van 65, 5 graden (met 44 mm tegenvork) plaatst hem rond het slappere uiteinde van de categorie, terwijl de hoek van de zitbuis van 76 graden ongeveer gemiddeld is, net als de 34 mm BB-val. Er staat geen individueel nummer buiten, maar het komt allemaal goed samen op de paden.

De competitie.

Klik om te embiggen.

.

“Evenwichtig” is de beste manier om het uit te leggen. Binnen mijn neutrale staande houding voelde ik me absoluut gebaseerd op trailrijden op gemiddelde snelheid en hoefde ik niet agressief mijn eigen lichaam of de fiets rond te gooien om mijn lijnen te raken. Naarmate de padomstandigheden en snelheid veranderden, was slechts een beetje gewichtsverandering voor of achter alles wat nodig was.

De RZC’s zorgden voor responsief en nauwkeurig bochtenwerk bij een breed scala aan snelheden: stabiel als mijn ogen tranen; scherpe oma-uitrusting bergopwaartse haarspeldbochten. Ik heb de voorraad 35 mm stuurpen omgewisseld voor een 50 mm om meer gewicht aan de voorkant te krijgen, behalve op de steilste afdalingen, de standaard stuurpen zorgde voor een beetje te licht stuur voor mijn voorkeuren.

De korte achterkant leek te helpen bij het afwenden van een deel van de slordigheid bij lage snelheden / krappe paden die veel van die nieuwe generatie langere / slappere fietsen verstoort. Eén eigenaardigheid deed ik echter niet – en de tester die ik gebruikte om aanvullende feedback te krijgen, ontdekte niet dat de RZC een van die eigenschappen had die ik normaal zou associëren met een korte achterkant. Het was bijvoorbeeld niet extra gretig om zijn voorwiel op te tillen. In feite was de RZC meer geplant en niet zo levendig als ik had verwacht voor een korte reisfiets met strakke liggende achtervorken (mijn tester zei precies hetzelfde).

De Shimano SLX-aandrijflijn is geweldig. matte phillips

Het kweken van de RZC was oké. Op de weg voelt de hoek van de zitbuis niet zo steil aan omdat deze 76 graden aangeeft, maar ik had nog een behoorlijke schaalpositie. Ik voelde dat de achtervering bij beklimmingen in zijn veerweg zakte en mijn gewicht naar achteren trok (een deel van de reden waarom de zithoek niet bijzonder steil aanvoelde), waardoor ik de klimschakelaar op de schok moest zetten om de fiets hoger te houden op zijn reis. De trapefficiëntie van de fiets kan ik ook acceptabel noemen: hij is niet traag, maar hij is niet-niet traag.

Een ander ding waar de RZC voor gaat, is de bouw ervan. Die sterke Maxxis Minion-banden en sterke remmen met vier zuigers bieden veel zekerheid om de fiets te laten lopen. De 34-vork met Grip-demper kan terwijl de DPX2-schok zoet aanvoelt.

De Rift Zone Carbon twee was mijn eerste kans om Shimanos nieuwe SLX 12-tariefgroep te rijden. Het is verdomd geweldig, beter dan Eagle. Ik heb nu alle nieuwe 1×12-groepen van Shimano gereden, en ze zijn levendig met soepeler en consistenter wisselen dan SRAM’s Eagle. Ik zou zonder twijfel Shimano SLX boven SRAM NX/GX Eagle kiezen voor je eigen persoonlijke fiets.

Kijk, Eagle is goed en is officieel een mijlpaal in de achtergrond van mountainbikeproducten. Shimano nam VOOR ALTIJD om te reageren, maar nu zijn 1×12 hier is, voelt SRAMs Eagle lang in de tand. Dat is het: afgezien van het uitbreiden van het aantal groepsetaanbiedingen, is Eagle sinds de lancering medio 2016 niet significant veranderd. SRAM zal reageren met een bijgewerkte set – 1×13 Goshawk? – die het podium kan herschikken. Tot die tijd staat Shimanos 1×12 echter boven SRAM Eagle.

De Marin heeft geweldig rollend materieel. Maxxis Minions op 29 mm interne brede velgen met gelaste naden en kogelvrije Shimano-naven. matte phillips

De wielen zijn ook van SLX, met de krachtigere remklauwen met vier zuigers (misschien niet de lichtere remklauwen met twee zuigers). Deze zijn ook uitstekend: lichte actie, stevig gevoel (geen spons) en grote kracht. Vergeleken met SRAM’s Guide, slaat de kracht van de SLXs nog steeds een beetje sneller en harder – een veelvoorkomende Shimano-eigenschap – maar het is aanzienlijk groter dan de vorige generatie Shimano-remsets met vier zuigers. De X-Fusion Maniac-druppelaar was soepel en glitchvrij – mijn maat matig kwam met een reispost van 150 mm – en hij werd bediend met een PNW Leem-hendel. Ik hield van de lichte actie van de hendels en de gripvaste rubberen peddel, maar de adem was iets langer dan ik prefereer (volledige openbaarmaking: ik ben vervloekt met korte duimen).

Afgezien van een dom gezeur met dropper-afstandsbediening, ” kan ik niets negatiefs zeggen over de build van de RZC two. Het is kick-ass en levert topprestaties. Dit is de kit die je nodig hebt op je eigen mountainbike.

Tot nu toe hebben we geweldige handling en geweldige stukken. Ik zal eraan toevoegen dat het frame erg inflexibel was, en het was ook vrij stil: geen rammelende slangen of behuizing, geen piep of kraak.

Waar dingen opzij beginnen te vallen voor uw RZC, is wanneer ik inzoom op de fijnere punten van hun prestaties van de achterwielophanging met één draaipunt. Het is competent en de Fox DPX2 geeft het een aangenaam gevoel en fatsoenlijke allround prestaties. Maar het biedt ook niet het scherpe trappen van een dual-hyperlink-fiets, of de mogelijkheid om door chatter te glijden zoals de single-pivot-strategie van Evil dat doet. Bovendien heeft hij niet de gekozen melodie en bijna compromisloze allround prestaties die ik gewend ben te voelen in de beste trailfietsen van vandaag. Bovendien vond ik het een beetje te lineair en wentelend, een gevoel dat ik deelde met mijn veel lichtere testrijder. Het uitschakelen van de voorraad 0,2 luchtvolume-afstandhouder van de schok om een grotere 0,4 te krijgen, hielp.

Stijve en stevige cranks. matte phillips

De veringprestaties van de RZC zijn niet het onderscheid tussen een slechte dag en een fantastische dag. Wanneer er echter een betere opschorting – DW-Link, VPP, DELTA – beschikbaar is voor hetzelfde geld, is het moeilijk terug te betalen. Je kunt een wielset uitdraaien; je zit vast met een ontwerp van de achterwielophanging.

De Rift Zone Carbon 2’s bieden een competente vering, geweldig beheer en een onberispelijke constructie voor een redelijke prijs. Daarom denk ik dat het de traditie voortzet die is begonnen door Marin’s verbazingwekkende goedkopere geveerde fietsen. De RZC speelt echter tegen veel hardere concurrentie dan zijn goedkopere broers en zussen. Ik raad echter iedereen aan die in dit gebied winkelt om het een kans te geven, aangezien het een aantrekkelijke fiets is die veel te bieden heeft.

Rift Zone Carbon 2