Treks endurance-fiets wordt soepeler dankzij een gloednieuw IsoSpeed-systeem aan de voorkant

matte phillips

De Treks Domane endurance-fiets werd voor het eerst gelanceerd in 2012 en is de populairste straatfiets van de fabrikant geworden. Het kenmerkende detail was dat de IsoSpeed Decoupler, een zitbuis die verder en gemakkelijker kan buigen dan een conventioneel zadelbuis-/zadelpenplatform, voor meer flexibiliteit. Dat detail hielp om van de Domane een zeer soepele fiets te maken, en hij ging gepaard met veel meer stabiliteit en een meer rechtopstaande rijpositie in vergelijking met een traditionele racefiets.

De Domane was echter geen slagroomtaart: hij werd de favoriete Fabian Cancellaras-fiets van Classics-specialist, die hem vele successen bracht, en de IsoSpeed sijpelde zelfs door naar de Treks-top van de Madonerace-fiets.

Vier jaar na zijn debuut krijgt de Domane een opknapbeurt. De nieuwste Domane SLR is soepeler en veel flexibeler en bevat een betere bandenspeling samen met een paar andere nieuwe tweaks.

Trek’s IsoSpeed aan de voorkant is bedoeld om grote schokken op te vangen Trek

IsoSpeed vooraan
Hoewel het hebben van extra achterfinanciering geweldig (en krachtig) is, had de voorgaande Domane – zonder een aanvullend systeem vooraan – een samengevoegde rit. De handen van de berijder voelden merkbaar meer schok dan de billen.

Het nieuwe IsoSpeed-systeem aan de voorkant van Domanes zou de rit moeten helpen balanceren. En het voorste systeem is fulltime en werkt als de rijder zit of staat, IsoSpeed achter werkt gewoon terwijl de rijder zit.

Front IsoSpeed is netjes weggewerkt in de balhoofdbuis Matt Phillips

Front IsoSpeed een onderdeel van dit frame, met name de bovenste balhoofdconstructie, en geen onderdeel van de vork. Net als IsoSpeed, noemt Trek het een ontkoppelaar. Hoewel het ongetwijfeld een aanzienlijke technologische uitdaging was, lijkt het vrij eenvoudig: het bovenste gedeelte van deze vorkbuis zit op een huls die naar voren en naar achteren kan schommelen. Hierdoor kan de stuurbuis van de vork over de lengte buigen als reactie op schokken, meer dan bij een traditionele bovenste hoofdtelefoonconstructie. De huls is verankerd door een paar assen en draait op een set kogellagers. Beweging is beperkt tot alleen voor- en achterwaartse beweging, en Ben Coates, Treks productmanager voor wegen, beweert dat het systeem geen invloed heeft op de stijfheid van de voorkant of de stuurprecisie.

Front IsoSpeed maakt beweging naar voren en naar achteren mogelijk, maar geen zijdelingse matte phillips

Treks-literatuur beweert dat IsoSpeed aan de voorkant de verticale flexibiliteit van de voorkant van de fiets met 10 procent verhoogt in vergelijking met een conventionele straatfiets. ouder, wat zou betekenen dat Trek gewicht uit andere delen van het raamwerk heeft gehaald, maar waar dat precies gebeurde, werd niet gespecificeerd.

Het IsoCore-stuur dempt straattrillingen Matt Phillips

IsoCore
Treks Bontrager-tak droeg bij aan de gloednieuwe Domane met behulp van een haltertechnologie genaamd IsoCore. Tussen de lagen koolstofvezelmix zit een coating van thermoplastisch elastomeer. Deze laag vermindert hoogfrequente trillingen met 20 procent in vergelijking met een standaard stuur, zegt Treks-persbericht, en op basis van Coates voegt het slechts ongeveer 20 gram toe aan het stuur (geclaimd gewicht voor een diameter van 42 cm is 249 g).

Als dit enigszins bekend klinkt, komt dat omdat IsoCore veel lijkt op Counterveil, dat te vinden is op het frame en de vork van deze uitstekende Bianchi Specialissima.

Voor extra demping maakt de IsoCore pub gebruik van Bontragers present EVA-schuim IsoZone-vulling op de drops en tops.

Tot nu toe is IsoCore alleen te vinden in één Bontrager-stuur Trek

Tot nu toe is er slechts één IsoZone-café uitgeroepen. Verkopen voor zijn geleverd in 38, 40, 42, 44 en 46 cm breedtes, allemaal met 123 mm val en een redelijk lange slag van 93 mm. De staaf maakt gebruik van een bocht met variërende straal en de druppels flakkeren enigszins.

Het IsoCore-stuur en de IsoSpeed vooraan werken samen om de voorkant te dempen. Volgens Coates beheert IsoSpeed aan de voorkant de harde piekinvoer – de grote dingen – terwijl IsoCore de kleinere dingen opneemt, zoals gewone wegfeedback.

De achterste IsoSpeed van de Domane SLR is flexibel met een slider Matt Phillips

Verstelbare IsoSpeed achter Achterin
is het IsoSpeed-systeem van Domane SLR’s hetzelfde als de originele Domanes, maar anders uitgevoerd.

De nieuwe Domanes-zadelmast onderscheidt zich van wat normaal gesproken als de zitbuis wordt beschouwd. De mast wordt op twee punten aan het frame bevestigd: in de verbinding tussen de bovenste buis en de staande achtervork met behulp van een as die roterende beweging mogelijk maakt (de IsoSpeed Decoupler), en aan de achterkant van de zitbuis, achter de waterflesbevestiging van de onderste zitbuis.

Tussen zitmast en zitbuis zit een opening. Onder de IsoSpeed Decoupler wordt de neerwaartse en achterwaartse beweging van het zadel als reactie op hobbels vertaald in voorwaartse beweging: de stoelmast buigt in de opening, richting de zitbuis.

Binnen de opening bevindt zich een verstelbare schuif die de hoeveelheid buiging regelt. De stijfste instelling is wanneer de schuifregelaar op zijn grootste plaats is; hier is de verticale opstelling ongeveer hetzelfde als de Treks Emonda SLR lichtgewicht racefiets (die geen IsoSpeed heeft). In de zachtste stand, schuifregelaar in de laagste stand, is de gloednieuwe Domane SLR ongeveer 14 procent sexier dan de originele Domane.

Aanpassing is eenvoudig genoeg om halverwege de rit uit te voeren. Draai de bevestigingsbout op de bidonhouder van de onderste zitbuis los, verplaats de schuif vervolgens met de hand naar een nieuwe positie en draai de bout vast (5,2 Nm) – klaar.

Naast het feit dat elke rijder de rit kan personaliseren, kan de aanpassing ook een voordeel zijn voor fietsers aan de rand van het gewichtsspectrum. De oudere Domane was one-size-fits-all; grotere rijders vonden het waarschijnlijk overdreven veerkrachtig, terwijl kleinere rijders waarschijnlijk het volledige voordeel van dit systeem niet begrepen. De aanpassing moet die rijders een betere ervaring bieden.

Onmiddellijke beugelvelgremmen bieden extra bandenvrijheid Matt Phillips

Verbeterde bandenspeling
Net als de vorige editie wordt de nieuwste Domane SLR aangeboden in zowel velg- als schijfremversies, en beide nieuwe frames bieden verbeterde bandenspeling.

De velgremversie maakt nu gebruik van geleideremmen (die meer ruimte bieden dan in het midden gemonteerde remklauwen) en heeft officieel ruimte voor 28 mm-banden; maar onofficieel kan het nog breder zijn.

De schijfversie kan officieel 32 mm-banden aan (nogmaals, onofficieel kan het breder zijn).

Beide modellen dragen de verborgen spatbordbevestigingen in de originele Domane.

De Domane SLR RSL heeft een lage en lange match voor professionele racers Matt Phillips

Fabians Bike: De Domane SLR Race Shop Limited
De Domane SLR RSL (Race Shop Limited) is de afstammeling van een van onze favoriete Treks, in feite een van onze favoriete fietsen ooit: de Domane Classics.

Het RSL-frame leent eigenschappen van de standaard Domane – de grotere wielbasis en lagere trapas (die de stabiliteit verbeteren), evenals de soepelheid die deze IsoSpeed biedt – en voegt het toe aan een frame dat is geconstrueerd voor een lage en lange rijpositie voor profs. De standaard Domanes-geometrie – Trek vereist Endurance Geometry – heeft een grotere stapel en een korter bereik dan een racefiets, voor een meer verticale wedstrijd.

De SLR RSL heeft een vrij korte balhoofdbuis (de 54 cm Domane SLR RSL is 103 mm; terwijl de 54 cm Domane SLR 160 mm is), een langere bovenbuis en een kortere trail – wat Trek Pro Endurance-geometrie noemt. Tenzij je wedstrijd een aanzienlijke val van zadel tot stuur heeft, loop je gewoon voorbij: de geometrie van het lage spoor is geoptimaliseerd voor de gewichtsverdeling van een lage voorkant.

Er is meer dat de SLR RSL onderscheidt van de standaard Domane SLR. De RSL is gemaakt in Trek in Frankrijk en maakt gebruik van hoogwaardig carbon uit de 700-serie; de standaard Domane SLR wordt in Azië gemaakt van kooldioxide uit de 600-serie.

In een draai, ondanks het hogere carbon, is het SLR RSL-frame ongeveer 300 g zwaarder dan het normale Domane SLR-frame. Het extra gewicht heeft een reden: Succes. De RSL-fiets is ontwikkeld volgens de precieze criteria van Fabian voor zijn kasseien, zei Coates. De Domane SLR RSL is Treks stijfste carbon racefiets: stijver dan de Domane SLR, Emonda SLR en de Madone. Hoewel aanzienlijk stijver, zegt Coates, heeft de RSL precies dezelfde verticale flexibiliteit als het normale Domane RSL-frame.

De Domane SLR RSL wordt alleen geleverd voor velgremmen en is alleen beschikbaar via het Treks Project One-aanpassingsprogramma. Er zijn slechts 54, 56, 58, 60 en 62 cm maten beschikbaar, vier minder dan de Domane SLR. Verwacht meer te betalen voor de RSL dan een standaard Domane SLR.

Andere details
De Domane SLR-vork is helemaal nieuw. Voorbij de nieuwe rembevestiging is de vork lichter en gerestyled.

In de Madone erft de Domane SLR het Control Center, een luik in de onderbuis dat, op Shimano Di2-uitgeruste fietsen, toegang biedt tot de batterij.

Het Control Center biedt toegang tot de batterij bij gebruik van Shimano Di2-aandrijflijn Trek

De Emonda levert de inspiratie voor het frisse interne routeringssysteem van uw Domane SLR’s. Twee aandrijflijninvoerpoorten zitten samen met de onderbuis, die verwisselbare chips hebben voor verschillende aandrijflijnen: voor SRAM eTap draadloze aandrijflijnen zijn de twee ventilatieopeningen bedekt.

Schijfversies van deze Domane SLR maken gebruik van de gladde Flat Mount-standaard voor remklauwbevestiging en 12 mm steekassen voor en achter.

Ontwerpen en beschikbaarheid
De nieuwe Domane SLR met velgremmen, in standaard- en RSL-varianten, is nu verkrijgbaar via het Treks Project One-aanpassingsprogramma. Totale cycli en schijfmodellen zullen later deze zomer beschikbaar zijn. De Domane SLR wordt aangeboden in framematen van 44, 47, 50, 52, 54, 56, 58, 60 en 62 cm.

Aangeboden voorraadmodellen zijn:

Domane SLR 6: Shimano Ultegra mechanisch, Bontrager direct-mount remmen, Bontrager Paradigm Comp tubeless-ready remmen

Domane SLR 6 Disc: Shimano Ultegra mechanisch, Shimano hydraulische schijfremmen, Bontrager Affinity Comp schijfremmen

Domane SLR 7: Shimano Ultegra Di2, Bontrager direct-mount remmen, Bontrager Paradigm Comp tubeless-ready wielen

De Domane SLR-schijfmodellen gebruiken 12 mm steekassen en flat-mount remklauwen Trek

Domane SLR 7 Disc: Shimano Ultegra Di2, Shimano hydraulische schijfremmen, Bontrager Affinity Comp schijfremmen

Domane SLR 9 eTap: SRAM Red eTap, Bontrager direct-mount remmen, Bontrager Aeolus 3 tubeless-ready wielen

Domane SLR frameset, voor voordeel of schijf:

First Impressions
Trek stuurde me een Domane SLR RSL kort voor de officiële lancering van de nieuwe Domanes. Vanwege de beperkte tijd op de fiets heb ik alleen eerste indrukken, geen volledig gevormde meningen.

De wegen om me heen zijn niet geweldig, dus ik heb veel gaten, deiningen, hobbels en plekken om de financiering van sommige fietsen aan te vechten. Bovendien is de (nu) oudere Domane mijn huidige rit, dus ik ben behoorlijk goed geïnformeerd over hoe hij presteert.

Ik heb de achterste IsoSpeed in de zachtste instelling gezet, omdat het dwaas lijkt om niet te profiteren van alle beschikbare compliance.

De Domane SLR overtrof mijn verwachtingen van soepelheid. Ik jaagde erop en wees het op afschuwelijke delen van het trottoir waar ik meestal heen stuur, en giechelde omdat het ze opslokte. De fiets zweeft over hobbels alsof hij aanzienlijk bredere banden heeft met een lagere druk, maar in tegenstelling tot een fiets met dik rubber, is de Domane SLR licht, positief en snel als een racefiets.

Het SLR RSL-framewerk is erg stijf in het gebied van de trapas en de voorkant is zo direct en scherp als een topracefiets zou moeten zijn: ik kon geen schadelijke stuureffecten van IsoSpeed vooraan waarnemen. De RSL-variant is absoluut een financiering R racefiets, maar een zeer soepele.
Zodra het gure weer komt, is de Domane SLR klaar voor spatborden. Matt Phillips

Ik was bang dat alle extra soepelheid de fiets levenloos zou maken, maar die zorgen waren ongegrond: de fiets is levendig, snel en erg vermakelijk. De voorkant van het lage pad voelt in het begin een beetje druk aan, maar het gevoel verdween na een uur of zo.

Ik ben terughoudend om een bepaald deel van mijn inspectiefiets te belasten voor de soepelheid: naast de IsoSpeed voor- en achterkant, is het de IsoCore-pub, 28 mm-banden (ik voerde druk uit vanaf het midden van 70 psi), samen met de prachtige rijeigenschappen Bontrager Aeolus 3 wielen. Ze dragen waarschijnlijk allemaal bij, en als een systeem is het best geweldig.

Ik blijf op deze fiets rijden om te zien hoe mijn mening zich vormt met meer tijd op de fiets. Ik streef er ook naar om op de standaard Domane SLR te rijden. Als de dingen echter op exact hetzelfde spoor doorgaan, heb ik het gevoel dat het populairste model van Trek het verdient om populairder te worden.