De Takeaway: De Aeolus 51 is een uitzonderlijke wielset die snelheid, stabiliteit en comfort biedt.

  • Geen gewichtslimiet
  • Tubeless-ready en geoptimaliseerd voor bredere (race)banden
  • Meer aerodynamisch en veiliger, met een lagere rolweerstand in vergelijking met de vorige creatie

Gewicht: Aeolus 51 Pro 1.621 g/set; Aeolus 51 RSL 1.424g/set (gekwantificeerd op mijn schaal)

Bontrager heeft vandaag een hele hoop nieuwe carbon straatwielen laten vallen. Naast de Aeolus 37 die werd gelanceerd met de nieuwe Trek Emonda (Trek is eigenaar van het merk Bontrager) zijn de Aeolus 51, Aeolus 62 en Aeolus 75. Zoals je waarschijnlijk al vermoedde, verwijst het bedrag naar de dikte van de velgen in millimeters.

De RSL is een aantrekkelijk wiel met glinsterende zwarte strepen en geëtste afbeeldingen. Matt Phillips

Bontrager maakt alleen de 62 en 75 in zijn eigen hoogwaardige RSL (Race Shop Limited) trimmen, terwijl de 51 (en 37) komen in RSL en de goedkopere Guru trimmen.

In overeenstemming met de huidige stand van zaken, zijn alle wielen alleen schijfrem (CenterLock-montage normaal), alleen clincher, tubeless-ready en hebben ze ook een binnenbreedte van 23 mm.

Sneller En Sneller

Trek noemt de nieuwe Aeolus-remmen, onze snelste wielen. Geen verrassing – wie lanceert een nieuw aerodynamisch wiel dat langzamer is in vergelijking met de vorige generatie?

De wending hiervan is niet alleen de verbeterde aerodynamica die de gloednieuwe wielen sneller maakt dan Bontragers die eerder zijn gekomen. De wielen hebben ook een verminderde rolweerstand van de band vanwege een grotere breedte en een grotere stabiliteit bij zijwind dankzij een verfijnde vorm.

Graham Wilhelm, directeur banden en wielen van Treks, verduidelijkte dat supercomputers en een meer geavanceerd ontwerpproces hen hielpen de snelheid van de wielen te verhogen.

De Aeolus Pro is bijna de helft goedkoper dan de Aeolus RSL en is net zo glad. Matt Phillips

Voorheen was ontwerptechnologie beperkt tot tweedimensionale modellering in één vlak. Maar nu voeren we het hele ontwerpproces driedimensionaal uit. We kunnen rekening houden met elke gram trek in elke richting door elk vlak over alle elementen van het wiel.

Die modellering hield ook rekening met de rolweerstand. Gebaseerd op Claude Drehfal, een wiellay-outingenieur bij Trek, onthulde de modellering na veel testen en iteratie dat een binnendiameter van 23 mm de beste balans bood tussen aerodynamica en rolweerstand. Merk op dat de modellering is gedaan met behulp van een 25c-scooter, de diameter die Trek-Segafredos-atleten normaal gesproken gebruiken in races.

Het bedrijf beweert dat de nieuwe RSL 51 met een snelheid van 28 mph en verpakt in een 25c Bontrager-band een algehele prestatieverbetering van 10 procent bevat – een mix van aero- en rolweerstandswinst – vergeleken met het inkomende 47 mm zware Aeolus XXX 4-wiel (wanneer getest op de hetzelfde tarief en met dezelfde diameter scooter).

De algoritme-ondersteunde contour van de velgen biedt meer stabiliteit en verbeterde aerodynamica.

Matt Phillips

Dat komt neer op 6,3 g besparing – 4,3 g aero en 2 watt rolweerstand. In een beetje verschrikkelijk nieuws voor traditionalisten, zijn die voordelen van rolweerstand gebaseerd op het vergelijken van het wiel met een buis in het nieuwe wiel met behulp van een tubeless clincher.

Bontrager claimt nog grotere winsten voor de nieuwe RSL 62. Er staat dat in een sprint van 1.500 watt de inkomende Aeolus XXX 6 buis 34 watt (30,6 watt aero en 3,3 watt rolweerstand) opgeeft aan de nieuwe RSL 62 met een tubeless clincher .

Bontrager Aeolus 51, 62 En 75 Wieldetails

De gloednieuwe Aeolus-wielen worden afzonderlijk op de markt gebracht, zodat de rijder diepten kan matchen of mixen op basis van hun behoeften en omstandigheden. Bontrager zegt dat zijn Trek-Segafredo-teamrijders dit racejaar vaak wieldiepten zullen rijden.

RSL-voorwielen verkopen voor en RSL-achterwielen verkopen voor een set als je niet wiskundig bent.

De Aeolus 75 is de diepste van de nieuwste aanbiedingen van Bontrager. beleefdheid

De Pro-wielen (alleen 37 en 51) kiezen voor (voor) en (achter), of een set. Het Pro 51-wiel maakt gebruik van dezelfde geboorde (24-gaats voor- en achterkant) velgvorm en randafmetingen als de RSL, maar bestaat uit koolstof van lagere kwaliteit en zwaardere naven.

Geclaimde wielsetgewichten zijn:

Aeolus Guru 51 – 725 g voor, 865 g achter, 1.590 g totaal
Aeolus RSL 51 – 645 g voor, 765 g achter, 1.410 g totaal
Aeolus RSL 62 – 700 g voor, 820 g achter, 1.520 g compleet
Aeolus RSL 75
– 765 g voor, 880 g achter, 1.645 g totaal

De RSL-wielen gebruiken Bontrager DT-Swiss naven – een 180 voor en een 240 achter – en daarmee het gloednieuwe Ratchet EXP-systeem van het bedrijf. De Guru-wielen maken gebruik van DT-Swiss 350-naven van het merk Bontrager.

De velgen hebben haakvormige kralen en zijn tubeless-ready met Bontragers uitstekende tubeless-snap-in strip (60g elk) en aluminium tubeless ventielen (zesg elk voor de 51 velgventielen) geïnstalleerd. Als je liever binnenbanden rijdt, kun je wat gewicht besparen en de Bontragers 22g velgstrip gebruiken in plaats van de tubeless strip. Het tubeless stripventiel, en ook niet-tubeless strip zijn allemaal inbegrepen bij de aankoop van een wiel.

De nieuwste Aeolus-wielen hebben buitennippels voor gemakkelijke ondersteuning zonder een gewichtslimiet van de rijder. Ze hebben een levenslange garantie en worden ondersteund door het Bontragers Carbon Care-programma, dat binnen de eerste paar decennia van eigendom een gratis vervanging biedt voor elk wiel dat kapot is gegaan terwijl rijden.
Externe nippels voor eenvoudige ondersteuning, zonder limiet voor het gewicht van de rijder. Matt Phillips

Bontrager Aeolus 51 – Hoe Ze Rijden

Ik kreeg een set Aeolus 51 in de Guru- en RSL-trim voor de lancering van vandaag. Ik wikkelde de RSL’s in 25c Bontrager R3 tubeless-ready banden en gaf ze aan een van die regionale hamers om te beuken. De Guru 51 Ik wikkelde ik samen met 28c Bontrager R3 tubeless-ready banden en installeerde ze in mijn Allied Alfa Allroad en deed ook mijn minder hamerachtige ding.

Michael, de hamer, is een robuuste en snelle A-groepsrijder en ervaren racer die kilometers maakt hoe-kan-dat-met-een-voltijdse-baan-en-een-vrouw-mijlen (meer dan 15.000,- met 4.000-plus in 2021 tot nu toe). Zijn dagelijkse bestuurder is een Cervelo R5 die een Zipp 303 Firecrest Tubeless rolt, omwikkeld met 25c-banden. De Zipps kwamen los en de RSL 51’s gingen verder.

Nu is de Zipp 303 tubeless een prima wiel, maar Michael was uitbundig in zijn lof voor de Bontrager RSL 51. Het zijn de beste wielen waar ik ooit op heb gereden – geen competitie”, zei hij.

Michael rijdt met een vermogensmeter en is erg afgestemd op zijn metrics. De Aeolus 51 RSL-remmen maakten hem sneller.

Op mijn makkelijke dagen willen ze snel gaan. Op mijn moeilijke dagen hielpen ze me om sneller te gaan. In de eerste week dat ik de remmen analyseerde, heb ik een aantal Strava PR’s ingesteld – een aantal op beklimmingen – en had ik meerdere top drie sectietijden voor routes die ik vrij vaak rijd.

RSL-wielen krijgen een DT-Swiss 180 voornaaf met Bontrager-logo. Matt PhillipsMichael gaf meer inzicht in hun stevigheid. Vertel het de UCI niet, maar elke keer dat ik naar de supertransplantatie gleed, waren de remmen keihard. Ze zijn ook extreem stabiel bij zijwind. We hebben een extreem winderige lente gehad in Durango, samen met de wielen lijken niet dezelfde problemen te hebben, windvlagen veroorzaken vergelijkbare diepe wielen (bijv. Zipp 303s).

Ze doorstonden ook Michaels grindritten zonder kleerscheuren en overleefden het soort verrassing dat je vaak aantreft tijdens een snelle ongeoorloofde groepsrit op de openbare weg. sprint kloof op de weg tegenover me, rond een tak met een diameter van vijf centimeter schietend die ik in volle vaart raakte. De wielen absorbeerden de klap, ik bleef op de fiets en ze lijken geen schade te ondervinden van de impact, zei hij.

Hij had wel een interessant stukje kritiek op de wielen: je bent zo snel op snelheid bij afdalingen dat je echt bovenop moet blijven om de fiets te forceren. Een eerlijke afweging voor het tarief, maar ze hebben me een paar keer nerveus gemaakt. Ik denk dat dit gevoel zal afnemen als hij gewend is aan de wielen.

De 51 Pro krijgt exact dezelfde velgvorm als de RSL, maar de wielset is wat zwaarder en een stuk goedkoper. Matt Phillips

Mijn ritten rond de Pro 51 waren vooral minder snel dan Michaels, maar mijn indrukken zijn vergelijkbaar. In een beetje serendipiteit trok ik ook Zipp 303 Firecrest tubeless wielen van mijn fiets om de Aeolus 51s in te zetten, hoewel mijn velgen waren omwikkeld met 35 mm Pirelli Cinturatos.

Ik heb lang genoten van de ontspanning van Bontragers-wielen – ik heb ontdekt dat ze een van de soepelste zijn die er zijn – en ik was blij dat deze wielen hetzelfde geweldige gevoel gaven dat ik gewend ben van de wielen van de fabrikant.

Het is een gestroomlijnde, schokabsorberende wielset, maar hij geeft niets op in laterale stijfheid of pittige acceleratie. Het voelt ook merkbaar snel aan en stoot goed door de atmosfeer. Aerodynamica is moeilijk te beoordelen vanaf het zitvlak van de broek, maar ik heb genoeg aero- (in plaats van aero-) uitrusting gereden om een goed idee te hebben of iets gladder is dan gemiddeld. Samen met de 51’s zijn ze veel gladder dan gemiddeld.

De Guru-wielen maken gebruik van DT-Swiss 350-naven met Bontrager-tags. Matt Phillips

Zoals Michael opmerkte, was het de laatste tijd opmerkelijk winderig en winderig in deze delen, dus ik had veel kansen om hun stabiliteit te voelen. Dat is, om er één woord op te zeggen, bijzonder.

Over het algemeen kan dit echt een goed uitgebalanceerde en goed presterende wielset zijn voor racen en allround snel (en wegachtig) rijden op de weg. Zonder gewichtslimiet, een geweldige garantie en tubeless-compatibiliteit, is het een van de slimste aankopen die je kunt zien in de categorie middeldiepe wielen.

Matt analyseert sinds 1995 fietsen en allerlei soorten fietsuitrusting.