SRAM’s nieuwste 1×11 mountainbike-aandrijflijn geeft je de beste eigenschappen van zijn topklasse XX1-groep – voor minder dan de aankoopprijs van een XX1-cassette

Jonathan Pushnik

SRAM’s XX1 1×11 mountainbike-aandrijflijnen bliezen de markt op toen ze in 2012 werden gevonden. Ze waren gemakkelijker, lichter, leken schoner en liepen stiller. Hoewel ze niet het volledige bereik van een 2×10-systeem hadden, wogen de voordelen niet op tegen de verliezen. 1×11 bleek zo’n hit te zijn, het heeft zelfs het ontwerp van mountainbikes beïnvloed, waarbij een aantal bedrijven de compatibiliteit van de voorderailleur uit hun frames hebben verwijderd.

En als je een hit hebt, dan maak je een vervolg – zo veel mogelijk. NX is het vijfde en goedkoopste vervolg op XX3 cms 1×11 premisse. En hoewel deze one-by-drivetrain enkele details mist die XX1 zo invloedrijk hebben gemaakt, is het ongeveer een vijfde van het prijskaartje, maar presteert ook bijna 100 procent. (Blijf op de hoogte van de meest recente innovaties op het gebied van fietskleding door u te abonneren op de!)

Alles wat u moet weten:

  • SRAM’s vijfde en goedkoopste 1×11 mountainbike-aandrijflijn
  • Totale groep weegt 2.105 gram en kost (zoals getest, met laagste beugel en Grip Shift) vergeleken met 1.553 g (onderhouden) en voor vergelijkbare XX1-groep
  • Zwarte afwerking en schone afbeeldingen zien er op bijna elke fiets goed uit – dit zijn geen goedkope onderdelen
  • Alle onderdelen compatibel met SRAM’s extra 1×11 banden

Derailleur

Jonathan Pushnik

Ik heb alle SRAM’s 1×11 derailleurs gereden en als ze gloednieuw zijn, kan ik er geen verschil tussen zien, inclusief de XX1-versie. De NX is de zwaarste (ongeveer 71 gram boven de XX1) en kan sneller slijten vanwege de goedkopere materialen. Maar het veranderde snel en precies zonder prestatieverlies na een maand gebruik met een paar crashes. Het werkt echt goed, ik heb een NX-achterderailleur gekocht om een kapotte derailleur in mijn met XX1 uitgeruste persoonlijke fiets te vervangen.

SRAM NX 1×11 achterderailleur, van Competitive Cyclist

In een oogopslag

  • Schakelt snel en precies zonder prestatieverlies na maandenlang gebruik
  • Concurrerend met duurdere SRAM-kettingen, hoewel zwaarder

Snaar

JONATHAN PUSHNIK

De 1130-serie is SRAM’s brood-en-boterketen. De 1130 wordt gebruikt voor zowel weg- als bergaandrijvingen en heeft verchroomde buitenplaten om een beetje bescherming tegen flitsen en roest te krijgen, en sterke geharde pinnen voor duurzaamheid. SRAM’s gereedschapsloze PowerLock-link neemt het gedoe en de angst weg bij het installeren van de serie.

We hebben veel met deze kettingen gereden, en ze zijn behoorlijk rotsachtig en veranderen goed met SRAM- of Shimano-aandrijflijnen. De 1130 is niet “1x specifiek” zoals de PC-X1 of XX1 HardChrome-kettingen van SRAM, maar hij is minder duur dan die kettingen en lijkt ook alleen maar 1x-ringen vast te houden.

Hier is hoe je je ketting echt zou moeten smeren:

SRAM PC-1130 ketting, van Competitive Cyclist

In een oogopslag

  • SRAM’s brood-en-boterketen
  • Compatibel met zowel weg- als bergaandrijvingen
  • Werkt goed met 1x aandrijflijnen, hoewel het niet met hen in gedachten is ontworpen

Cassette

jonathan pushnik De NX-tape kost bijna 50% minder dan de op één na minst dure GX 10-42-tape van SRAM, en is een stuk goedkoper dan de duurste, de XX1. Het is aanzienlijk zwaarder, evenals 11-42 tandwielen, het is minder bereik. Maar hij kan worden gemonteerd op een standaard naafdriver, waardoor het eenvoudiger en goedkoper is om een 2x fiets te upgraden (met de 10-42 cassettes is SRAMs XD-hubdriver vereist). Schakelt vergelijkbaar met XX1: snel, nauwkeurig en redelijk soepel. Na een maand rijden vertoont de cassette minimale slijtage.

SRAM NX PG-1130 11-speed cassette, van Competitive Cyclist

In een oogopslag

  • Ongelooflijk betaalbaar – meer vergeleken met 50 procent goedkoper dan de op één na minst dure GX 10-42-tape van SRAM
  • 11-42 reeks
  • Te monteren op een standaard pulse driver, waardoor het eenvoudiger en goedkoper is om een 2x fiets te updaten

Shifter

Jonathan Pushnik

Ik heb de NX Grip Shift spin-shifter (103 g) getest en samen met mijn glanzende vrolijke hoed op, zeg ik dat het lichte actie is en elke shift gewoon stuurt. Als mijn knorrige hoed op is, zeg ik dat het een goedkoop gevoel is. Echt, het zijn al die dingen: werkt geweldig, voelt meh.

SRAM biedt ook een NX-triggershifter (geopenbaard) die goed functioneert, maar niet compatibel is met SRAM’s Matchmaker X geïntegreerd klemsysteem voor bedieningselementen (waardoor rem-, shifter- en dropperbedieningen op één klem kunnen worden gemonteerd, waardoor meer pubruimte ontstaat). Het heeft ook geen SRAM’s ZeroLoss-functie, die een zwakke kabel in beslag neemt om een dode worp in de paddles te elimineren.

SRAM NX Trigger Shifter, van Competitive Cyclist

In een oogopslag

  • Goedkoper dan NX Grip Shifter
  • Werkt met alle SRAM 1x-aandrijflijnen
  • compatibel met SRAM’s Matchmaker X ingebouwd klemsysteem voor controllers

Crankstel

Jonathan Pushnik

Wat het creëren van de fiets betreft, biedt de NX-vouwfunctie, evenals het meegeleverde kettingblad een goede retentie. Ik raad een minigids aan, die slechts 40 gram weegt, voor alle 1x fietsen, afgezien van een last weenies hardtail. Hoe goed de retentie ook is, het is nog steeds mogelijk om van een ketting te stuiteren, en een geleider houdt de ketting op de ring zodra het achterwiel eruit is voor een vlakke fix.

Als u een aftermarket NX-crank koopt, bevat deze een ingebouwde spin en kan deze geen direct gemonteerde kettingbladen of een kettingblad groter dan 30 tanden gebruiken. Maar cranks die op volledige fietsen komen, hebben mogelijk een verwijderbare spin met meer keuzes.

SRAM NX 1X GXP crankstel, van Competitive Cyclist

In een oogopslag

  • Gebruik met een minigids, die slechts 40 g weegt,aanbevolen
  • Gemaakt om te worden gebruikt met SRAM 1x aandrijflijnen
  • Aftermarket NX cranks worden geleverd met geïntegreerde spin, kunnen geen direct gemonteerde kettingringen of kettingringen kleiner nemen in vergelijking met 30t