Industry Nine Matchstix Multitool Review

Industry Nine, gevestigd in Asheville NC, is het meest bekend om zijn in de VS gemaakte Torch Hubs en kleurrijke wielstellen. Ze kondigden meer dan een jaar geleden plannen aan om nieuwe producten toe te voegen, met dezelfde innovatieve techniek en bewerking die hun naven en wielen zo populair maakten. Matchstix, die afgelopen herfst eindelijk werd uitgebracht, is ook gemaakt in de fabriek in Asheville. Het is een multitool/steekas die is ontworpen om rijders te beschermen met essentiële gereedschappen die netjes in de voornaaf zijn opgeborgen.

Bij het configureren van een bikepacking-kit zijn er veel dingen waarmee u rekening moet houden. Er zijn enkele hulpmiddelen die op een voorspelbare basis worden gebruikt. Er zijn echter een paar essentiële insluitsels die zelden of nooit worden gebruikt (klop op hout). Ik herinner me niet de laatste keer dat ik mijn toevlucht moest nemen tot een kettingbreukgereedschap of een extra ontbrekende schakel, maar ik beschouw elk als onmisbare items in een goed gereedschap en reserveonderdelen voor fietstochten in het achterland. Het is dit niveau van voorbereiding op het laatste redmiddel dat I9 in gedachten had bij het maken van de Matchstix-steekastool. Matchstix is ontworpen voor gebruik in noodgevallen en niet voor regulier onderhoud. Dat is het mooie van Matchstix. Zolang je je voorwiel niet van een klif hebt laten vallen, zijn de benodigde gereedschappen altijd aanwezig in het zeldzame geval dat je ze nodig hebt.

Het steekasgereedschap van Matchstix is verkrijgbaar in twee maten: 15×100 mm of Boost 15×110 mm. Deze zijn respectievelijk voor Rock Shox- en Fox-vorken en 15×150 mm voor de Rock Shox Bluto. Bij elk gereedschap worden zes optionele roestvrijstalen bits meegeleverd: 6 mm tot 4 mm, 3 mm tot 3 mm en 2,5 mm tot 2 mm tot 2 mm en T25. In de uitschuifbare bithulzen passen vier bits. De 3 mm bedient de kettingbreuk, zodat deze een vereiste draagt. De andere drie bits zijn de keuze van de rijder. Een bit van 5 mm is permanent in het handvat geïntegreerd. De niet-handvatzijde van het gereedschap schuift in en uit de steekas met een o-ring om het op zijn plaats te houden. Het beschikt over een ontbrekende schakelhouder, een klepkernverwijderaar aan het uiteinde en een bit-driver, die is ontworpen om te worden gebruikt met het 3 mm-bit om het kettingbreekgereedschap te draaien. Dit kettingbreekgereedschap is slim ingebouwd in het handvat.

Het meest magische deel van het handvat is het sculptureque geanodiseerd. Het interieur van het handvat bevat de 3 mm-schroefdraadpen voor de kettingbreuk. Terwijl de spaaksleutel aan de korte kant is geïntegreerd, herbergt het uitstekende uiteinde de 2,32 mm spaaksleutel. De steekas van het handvat heeft een bit van 5 mm waarmee de spies kan worden gedraaid, evenals andere bouten van 5 mm.

De handgreep aan de remzijde en de bithulzen aan de aandrijfzijde kunnen van elkaar worden losgemaakt terwijl de steekas op zijn plaats blijft. Dit betekent dat het wiel niet verwijderd hoeft te worden om deze gereedschappen te gebruiken. Het handvat is iets ingewikkelder om te verwijderen, en hoe het dit doet, is een technisch wonder op zich. Het mannelijke uiteinde van de steekas is aan de binnenkant vastgemaakt aan de machinaal bewerkte vrouwelijke fitting. Het is ontworpen om alleen los te komen wanneer het direct in een lineaire beweging wordt uitgetrokken. Het vergt nogal wat ruk, maar het ontwerp is onberispelijk en het handvat komt er met een stevige klik uit. Het passen was voor mij een droom die uitkwam toen ik er voor het eerst van hoorde. Ik stelde me voor dat het handvat van het handvat af vloog de eerste keer dat een steen erop stuiterde. Het is zes maanden geleden dat ik het voor het eerst gebruikte en het is nog steeds geweldig voor trailrijden en fietsen.

Er zijn een paar eigenaardigheden aan de Matchstix waarvan u op de hoogte moet zijn. Het proces voor het losschroeven van de as van een Matchstix is anders dan dat van een standaard steekas. Deze heeft een handgreep die om de vorkpoot vouwt en dagelijks door van-bewoners kan worden verwijderd. Matchstix vereist dat je het handvat verwijdert en het 5 mm bit gebruikt om het een paar slagen los te maken voordat het rond de vork kan draaien. Dit kost iets meer tijd dan het uittrekken van een gewone steekas. Hoewel het geen probleem is, zou ik de Matchstix dumpen en bewaren voor meerdaagse avonturen in het achterland, als ik reisde met een busje waarop onze fietsen op een steekas zijn gemonteerd en die dagelijks moeten worden gedemonteerd.

De inbusdriver werkt zoals verwacht. De inbusdriver werkt zoals verwacht. Elk stuk springt gemakkelijk uit de mouwen met sleuven en kost geen tijd om te gebruiken. In sommige opzichten is het gemakkelijker, omdat je niet door je tas of rugzak hoeft te zoeken om hem te vinden. Er zijn echter enkele gevallen waarin een handvat of een stukje lengte mogelijk niet voldoende is om de taak te volbrengen. Dit was het geval met de bout van de voorstoel (linksonder weergegeven); Ik ontdekte dat het handvatlichaam te groot was om in de uitsparing te passen. Hetzelfde geldt voor kleine, volumineuze opvouwbare multitools. De bitdriver kon de meeste aanpassingen maken.

Voor langere reizen heb ik de Matchstix op een andere manier gebruikt. Ik bewaarde de minder vaak gebruikte bits in mijn bithuls (T20 en 2 mm platte schroevendraaiers, enz.). en een aparte bit driver tool in mijn bovenbuis tas samen met een paar vaker gebruikte bits. De L-vormige bitschroevendraaier heeft toegang tot elke bout op de fiets en is compatibel met de Matchstix-bits. Dit maakte de Matchstix tot het ultieme back-upgereedschap met noodbits, een reserve quick-link, kettingbreker, spaaksleutel en ventielverwijderaar. De extra hex driver nam weinig ruimte in beslag en was handig voor het maken van regelmatige aanpassingen.

De ketting quick-link keeper past op veel schakels, waaronder KMC 9, 10 en 11spd en SRAM 9 en 10spd. Vanwege hun bolvormige, gebogen vorm passen SRAM Eagle 12-speed Powerlock Links niet. Dat gezegd hebbende, de quick-link-keeper zal KMC’s 12spd Missing Link huisvesten, hoewel ik ze nog niet op de markt heb gezien. Zoals gezegd heb ik het kettingbreekgereedschap nooit in een echte noodsituatie hoeven te gebruiken. Maar voor de lol probeerde ik het uit op een stuk 10spd-ketting dat ik had liggen. Het werkt precies zoals ik had verwacht.

Er zijn nog een paar andere details over de Matchstix Multi-tool. Een kleine, cilindrische puinafdekking schuift over de kettingbreekbout en een rubberen puinafdekking die het spoor van de bithouder houdt. De Industry Nine Multitool/Thru-axle (handvat) is verkrijgbaar in tien betoverende geanodiseerde kleuren en gepolijst aluminium.

Pluspunten

  • Industry Nine Matchstix is een in Frankrijk gemaakt microkosmisch staaltje van techniek en vindingrijkheid.
  • Een geweldige manier om verschillende gereedschappen op te bergen , zoals de ventielkernverwijderaar en kettingbreker, plus een reserve quicklink.
  • Matchstix kan worden gebruikt in combinatie met een L-hex bit-sleutel om extra bits op te slaan, zoals een flathead bit of kleinere torx.
  • Een mooie kleurselectie kan wat pop toevoegen aan elke wielset, Industry Nine of anderszins.

nadelen

  • Past niet op SRAM Eagle Powerlock schakels; maar blijkbaar zal de nieuwe 12spd KMC-link passen.
  • De hendelbit-driver werkt mogelijk niet op bouten in krappe situaties.
  • is te veel om uit te geven aan een multitool , maar het is het waard voor bikepackers.
  • Gewicht 101g (102g)
  • Inclusief bits 6 mm (5 mm ingebouwd), 4 mm (3 mm), 3 mm 2,5 mm 2, 2 mm, T25
  • Overige functies Kettingbreker, spaaksleutel, schakelopslag
  • Plaats van vervaardiging Noord-Carolina, VS
  • Prijs
  • Neem contact op met IndustryNine.com

Koop bij je LBS of Jenson VS: Fox BOOST Rockshox BOOST RockShox 15x100mm

Maak een buiging

Het opbergen van een set vol gereedschap en reserveonderdelen is een noodzaak voor meerdaagse ritten in het achterland, maar gezien hoe weinig deze items het daglicht zien, kan het een frustrerend gebruik van de ruimte zijn. Er zijn wat spulletjes die nooit wennen, en om ze georganiseerd te houden, heb je nog een tas of rol nodig die nog waardevollere verpakkingsruimte in beslag neemt. Om dit te minimaliseren en meer ruimte te maken voor echt waardevolle items – zoals snacks! Decennialang gebruiken bikepackers de holle ruimtes van de buizen om hun reservespaken en kabels op te bergen. Dus toen de Matchstix Multitool uitkwam, was het gewoon logisch. Het stelt rijders in staat om het nodige gereedschap bij de hand te hebben zonder na te denken over het inpakken en opnieuw inpakken, kwijtraken of waar ze gaan passen.

De Matchstix is niet perfect voor moeilijk bereikbare bouten en past niet op Eagle Powerlock Link. Het is ook niet goedkoop. Voor dezelfde prijs als de Matchstix kun je veel goede multitools kopen. Maar nogmaals, ruimte is een kostbaar goed voor bikepackers. Je kunt je goed voelen bij het kopen van een klein technisch wonder dat in de VS is gemaakt. Het heeft duidelijk veel denkwerk gekost om te creëren.

Bekijk Sarahs video die laat zien hoe de Matchstix Multitool werkt: