Hoe Je Fiets Rechtop Blijft Staan - Mysteries Van Fietsuitrusting Verklaard

Heb je je ooit afgevraagd waarom de grote ring aan de voorkant het trappen moeilijker maakt, terwijl de ring aan de achterkant het eenvoudiger maakt? Vraag me niet langer af.

Richard Pool

Waarom Maakt De Enorme Ring Aan De Voorkant Het Moeilijker Om Te Trappen, Terwijl Het Grote Tandwiel Aan De Achterkant Het Eenvoudiger Maakt?

Richard Pool

Elke verandering die meer wielrotaties per pedaalslag veroorzaakt, maakt het moeilijker om te trappen (u gaat ook sneller, ervan uitgaande dat u dezelfde cadans behoudt). Wanneer je in de grote ring aan de voorkant verandert, trek je meer snaar per crankomwenteling – dat veroorzaakt meer wielrotaties per pedaalslag, wat meer inspanning vereist, zegt Nate Newton, technisch coördinator straatmarketing bij SRAM.

Dezelfde principes zijn van toepassing op de back-tape, maar ze spelen een beetje anders uit. 1 spin van de cassette is gelijk aan één wiel dat draait. Dat betekent dat het tandwiel dat de kleinste hoeveelheid snaar nodig heeft om het wiel volledig te laten draaien – het kleinste tandwiel – je het maximale aantal draaibewegingen per pedaalslag geeft en het meest ruig zal zijn om te trappen. Naarmate je van de band naar een groter tandwiel overschakelt, vergroot je de hoeveelheid ketting die nodig is om dezelfde afstand te draaien. Dit vermindert de afgelegde afstand per krukomwenteling, dus de poging wordt verminderd”, zegt Newton. – Jason Summer

Wat Is De Lichtste Framestof?

Magnesium. Het is de op één na lichtste van alle metalen – zelfs lichter dan koolstofvezel – en heeft een sterkte-gewichtsverhouding die vergelijkbaar is met die van aluminium of staal. Maar magnesium is vatbaarder voor corrosie dan die metalen, zegt Scot Nicol, oprichter van Ibis Cycles. Het is niet zo stijf als andere framematerialen, daarom gebruiken maar weinig bouwers het.-Joe Lindsey

Hoe Beschermt Een Helm Mijn Hoofd?

Kask

De buitenste laag van je deksels polycarbonaat beschermt je hoofdhuid tegen schaafwonden, zegt Scott Junker, productmanager helm bij Giro. Het is ontworpen om te barsten wanneer het wordt geraakt, waardoor de hoeveelheid druk die in je hoofd komt, wordt verminderd. Een binnenlaag van EPS-schuim verplettert bij effect, waardoor uw hoofd voldoende wordt vertraagd om het risico op schedelbreuken te verminderen. Veel nieuwere helmen zijn geconstrueerd met een multidirectioneel impactbeschermingssysteem (MIPS), een dun stuk plastic in de helm waardoor uw hoofd licht kan wegglijden wanneer u in een hoek wordt geraakt. Die beweging kan voorkomen dat je geest in je schedel draait en gewond raakt, zegt Junker. – Jen See

Zo vind je de beste match voor je fietshelm:

Hoe Blijft Een Fiets Rechtop Staan?

Richard Pool Wetenschappers kunnen het nog steeds niet met zekerheid zeggen. De kwestie houdt wiskundigen en natuurkundigen al sinds de jaren 1890 bezig. Dit is wat we wel begrijpen.

In 2011 publiceerde een team van onderzoekers in Nederland en de VS een paper in Science, waarin de gyroscopische actie van het voorwiel, het fietspad en de massa van de leidende assemblage worden beschreven die allemaal een rol spelen in de stabiliteit van een fiets. Route geeft de afstand aan tussen de stuuras van de fiets – stel je een directe lijn voor die door de stuurbuis van je fiets naar de grond gaat – en het punt waarop de voorband contact maakt met de grond. Hoe langer het parcours, hoe veiliger de fiets. Het voorwiel fungeert ondertussen als een gyroscoop, wat betekent dat het impulsmoment weerstand biedt aan pogingen om het uit evenwicht te brengen.

Maar toen de bovengenoemde onderzoekers een speciale fiets monteerden die zowel het spoor als het gyroscopische effect vrijwel elimineerde, bleef de fiets nog steeds rechtop staan, wat suggereert dat er verschillende variabelen bij betrokken zijn. Bij wijze van voorbeeld zal de massa van het stuursamenstel van de fiets, bijvoorbeeld stang, vork, stuurpen en balhoofd, de fiets naar het pad van een val leiden, waardoor deze kan corrigeren. Dit gebeurt is niet helemaal bekend, maar het is cruciaal voor de stabiliteit van een fiets. – JS

Welke Uitrustingsverhouding Moet Mijn Fiets Hebben?

Een standaard kettingbladverhouding (grote ring met 53 tanden; kleine ring met 39 tanden) is zeer geschikt voor behoorlijk fitte rijders die een uitrusting willen die goed is om te sprinten, of voor degenen die wonen waar het meestal vlak is, zegt Newton. Maar als je in een schilderachtige regio woont, of als je laatste fiets drie kettingbladen had en je ze allemaal hebt gebruikt, dan is een compacte (50/34) crank je betere optie. Er is een Goldilocks-alternatief: de midcompact 52/36 combo. Een 52×11 is een sprintuitrusting die goed genoeg is voor de meeste rijders, zegt Newton, samen met een 36-tands kettingblad voldoet aan de meeste klimeisen. – JS

Joe Lindsey is een freelance schrijver die al heel lang schrijft over buitenshuis en sport, gezondheid en fitness, wetenschap en technologie, vooral waarin de drie elementen in dat Venn-diagram elkaar overlappen.