Welke hub is beter, een luide of een stille? Als je afgaat op wat er op de meeste fietsersforums staat, zul je je realiseren dat mensen verdeelde meningen hebben. BMX-naven zijn luider dan alle andere fietsnaven.

De BMX-hub is luid omdat hij meer aangrijpingspunten heeft in de ratelring en meer pallen op de driverbody dan andere hubs. Daarom is bij het uitrollen of achteruit trappen het contact tussen de rateltanden en de pallen de reden achter het harde geluid.

De pallen worden door de tanden in het bed geduwd. Een sterke veer duwt de pal vervolgens weer open. De naaf wordt stil als je trapt.

Waarom Zijn BMX-hubs Zo Luid? Gedetailleerde Uitleg

Het belangrijkste doel van het hebben van een vrijloopnaaf is om het achterwiel en de cranks los te koppelen wanneer de rijder stopt met trappen. Zodra de rijder begint te trappen, moet een goede hub de aandrijflijn naadloos opnieuw verbinden.

De achternaaf is gebaseerd op een ratelmechanisme met een verlovingsring en een aandrijfpal.

De pallen worden door veren uit het lichaam van de bestuurder geduwd. Wanneer een fietser naar voren trapt, zullen de pallen naar buiten springen en in de tanden van de ratelring bijten.

Het resultaat is dat de opstelling één geheel wordt en de kracht van het trappen wordt overgebracht op het wiel.

Wanneer de fietser echter stopt met trappen, stoppen de cassette en het lichaam van de bestuurder met draaien. De ratelring blijft draaien en de tanden drukken op de pallen.

De rateltanden gaan door de pallen en de pallen drukken ze open. Het harde geluid dat uit de naaf komt, wordt veroorzaakt door het herhaalde contact tussen de rateltanden op een BMX-fiets en de pallen.

Zijn Meer Aangrijpingspunten En Pallen Efficiënt?

In de wereld van fietsen is efficiëntie belangrijk. Daarom moet elke functie in een fiets de moeite waard zijn. Zijn meer pallen en meer aangrijpingspunten beter voor de efficiëntie?

Het antwoord hier is ja; ze minimaliseren verspilling van de trapkracht.

Na het uitlopen kan het trappen weer worden hervat door de pedalen slechts enkele centimeters rond te draaien. De cranks zullen de achterwielen aangrijpen.

Deze efficiëntie komt vooral van pas bij mountainbiken of wanneer je krappe, langzame bochten moet maken.

Factoren Die BMX-hubs Zo Luid Maken

Er zijn zeker redenen waarom BMX-hubs luider zijn dan andere merken. De redenen zijn onder meer:

Meer Ratchet Ring Tanden

Een tandwielcassette met meer ratelringen heeft meer contactpunten met de pallen. Het systeem zal ook meer wrijving vertonen tegen de pallen.

Met name het hoge aantal aangrijpingspunten is er niet om de hub luid te maken. Betere aandrijflijnprestaties zijn de reden achter de vele tanden van de ratelringen.

Wanneer een freewheel meer aangrijpingspunten heeft, reageert deze onmiddellijk wanneer het trappen opnieuw begint. Dus eigenlijk kun je je zelden realiseren dat het crankstel en de achternaaf waren ontkoppeld.

Daarom zul je merken dat fabrikanten meer tanden gebruiken op hun midrange en high-end fietsen.

Toch kunt u, als u uw huidige cassette wilt vervangen door een cassette van hoge kwaliteit, voor de LITEONE 8 Speed Cassette gaan . Het heeft een tandwielverhouding van 11-42T en is compatibel met SRAM-, MTB-, BMX- en Shimano-systemen.

Meer Pallen In De Aandrijving

Een andere reden waarom BMX-hubs zo luid klinken, is het toegenomen aantal pallen dat in de aandrijving wordt gebruikt. Eigenlijk is een groter aantal ratelringtanden niets als er weinig pallen zijn.

U hebt meer pallen nodig zodat ze efficiënt in de aangrijpingspunten van de ratel kunnen bijten.

Fabrikanten gebruiken meer pallen om ervoor te zorgen dat de vrijloop onmiddellijk in de aandrijflijn grijpt. Niet alleen dat, ze gebruiken ook sterke veren in de palbedden om de pallen krachtig tegen de ratelringtanden te duwen.

Luide Hubs Zijn BMX-cultuur

Als de luide hubs niet door het ontwerp waren, zouden de fabrikanten ze zeker hebben afgeschaft. Je zou er versteld van staan hoeveel rijders echt van luide hubs houden als je door forums kijkt.

MTB Project 321hubs heeft bijvoorbeeld maar liefst 221 aangrijpingspunten.

De eerste versie is net zo luid als elke andere BMX-fiets, terwijl de andere stil is.

Daarom, als de fabrikanten fietsen met stille naven willen produceren, hebben ze de capaciteit. Toch is het zoemende geluid zo iconisch geworden dat het gemakkelijk wordt geassocieerd met BMX-fietsen.

Waarom zouden ze hun hubs het zwijgen opleggen als hun klanten eisen dat ze luid zijn?

Dus waarom zijn BMX-hubs zo luid? Het maakt deel uit van BMX’s cultuur en identiteit.

Waarom Zijn Dure Hubs Luider Dan De Goedkopere?

Het kan voor sommige mensen behoorlijk schokkend zijn hoe luid high-end freewheels zijn. Sommigen vinden de buzz misschien alleen maar om te pronken.

Integendeel, er zijn mechanische redenen waarom de achternaven van de duurste fietsen zo luid zijn.

De eerste reden waarom dure naven luider zijn, is het hoge aantal ratel- en pallen. Goedkope MTB-naven op instapniveau hebben slechts 15 aangrijpingspunten, terwijl elite-fietsen zoals Project 321 216 punten hebben.

Bovendien gebruiken high-end naven sterke palveren en gebruiken ze lichter vet dat hun beweging niet beperkt.

Dientengevolge zullen dure BMX-fietsen meestal luidere geluiden produceren dan fietsen op instapniveau.

Zijn Alle Goede Hubs Luid?

Moeten hoogwaardige hubs luid zijn? Welnu, het juiste antwoord hier is nee.

High-end hubs kunnen opzettelijk worden gedempt. Deze freewheels met ratelgeluid zijn meestal ideaal voor rijders die zich graag op de rit willen concentreren zonder afleiding van hun vrijlopende freewheels.

De Shimano Ultegra R8000 Cassette is een goed voorbeeld. Het is gemaakt van vernikkeld staal en biedt een breed scala aan versnellingen.

Waarom Houden Mensen Van Luide Freehubs?

Er zijn zoveel redenen waarom rijders luide freewheels gebruiken. Verrassend genoeg vinden sommige rijders per ongeluk luide hubs, terwijl anderen dit opzettelijk doen.

Ten eerste, zoals we eerder hadden vermeld, zijn de meeste high-end freewheels veel luider dan instapmodellen.

Rijders kunnen te maken krijgen met luide hubs als ze geen kwaliteitscassettes kiezen.

Er zijn ook fietsers die ervoor kiezen om luide freewheels te installeren. Wie bijvoorbeeld door parken en paden rijdt waar voetgangers zijn, vindt een luide freehub vindingrijk.

In de praktijk horen voetgangers het geroezemoes van de hub en stappen ze uit de weg zonder dat de rijder hoeft te bellen.

Sommige rijders, hoewel weinigen, gebruiken ook luide hubs om bling toe te voegen. Sommige rijders ontvetten zelfs hun achternaven volledig om die luide buzz te krijgen.

Helaas heeft het ontvetten van het systeem een nadelige invloed op de levensduur van de vrijloop van uw fietsen.

Gebruik lichtere vetten zoals de Park Tool PolyLube 1000 Bike Grease om je freewheel gesmeerd te houden. Het stoot vocht af en beschermt de vitale onderdelen van uw naven. Het heeft geen invloed op het geluid van je hub.

De Voordelen Van Een Luide BMX-hub

Eerder in de discussie ontdekten we dat sommige rijders van luidere hubs houden. Dit zorgt ervoor dat de fabrikanten doorgaan met die productielijn. Zijn er voordelen aan het gebruik van luide hubs in plaats van traditionele?

Ja, enkele voordelen zijn:

  • Snellere betrokkenheid bij het hervatten van trappen
  • Het helpt voetgangers te waarschuwen als een rijder nadert zonder bellen te gebruiken. Het waarschuwt zelfs die weggebruikers die u niet kunt zien.
  • Als je in een groep of een paceline rijdt, moet je een luide vrijloop maken om de renners achter je te laten weten dat je aan het uitrollen bent.

Nadelen Van Een Luide BMX-hub

Een luide hub heeft ook nadelen, waaronder:

  • Geen stealth-rijmodus. Het is bijna onmogelijk om onopgemerkt voorbij te gaan als je fiets een luide naaf heeft. Dit kan een nadeel zijn wanneer u door dichtbevolkte gebieden reist.
  • Geluiden uit de omgeving dempen. Dit kan gevaarlijk zijn omdat de hub ervoor zorgt dat u andere weggebruikers niet kunt horen. Het gezoem kan ook andere fietsgeluiden camoufleren die op mechanische problemen kunnen wijzen.
  • Ze kunnen irritant zijn. Het is niet zo dat iedereen van luide hubs houdt. Luide hubs kunnen irritant zijn voor sommige nieuwe rijders. Ook kan het geroezemoes van de fietsen andere weggebruikers irriteren tijdens het rijden met een rugzak.

Laatste woord

Je moet ervoor zorgen dat je krijgt waar je voor hebt betaald bij het kopen van een fiets. Er zijn veel fietsen, met name de BMX, die een luide achternaaf hebben om hun fietsen te verkopen.

Eigenlijk zijn de meeste goede BMX-achternaven die het waard zijn om in te investeren behoorlijk luid. Om hun fietsnaven luider te maken, zie je fietsers ze ontvetten.

Toch zijn er hoogwaardige fietsnaven die zo luid zijn dat ze geschikt zijn voor rijders die niet van de drukte houden.

Met name het ontvetten van uw fietsnaaf is contraproductief omdat het leidt tot een snelle slijtage van het vrijloopwiel. Een nieuwe achternaaf geeft je een beter geluid en past bij je rijstijl.