Deze 14 hightech rem- en aandrijflijnconfiguraties werden gebruikt in de 2014-editie van de Tour. Zie hoe ze invloed hebben op hoe het peloton beweegt en vertraagt.

Keramische Speed Teflon-gecoate UFO-kettingen

Matt Phillips

De companysteflon-gecoate UFO-ketting wordt gebruikt door Ceramic Speeds-teams bij de Tour-AG2R, La Mondiale, BORA, Hansgrohe en Dimension Data. De belichaming van marginale winsten, de (Shimano-versie, een voorraad Dura Ace-kettingkosten) UFO-ketting beweert twee tot vijf watt te besparen (vergeleken met dezelfde ketting zonder de behandeling). Dat voordeel houdt 370 mijl aan voordat de coating eraf is. Hoewel 370 mijl niet veel is, heeft Ceramic Speed aanzienlijke verbeteringen op dit gebied aangebracht: voorheen duurde het voordeel van UFO’s slechts 200 mijl. (Geïnspireerd door de profs? Bicycling’s Complete Book of Road Cycling Skills zal je helpen je Tour de France-rijgeest te cultiveren.)

Keramische Speed UFO-kettingen

Matt Phillips

Ceramic Speeds heeft UFO-kettingcoating krijtwit op voorraad, maar het bedrijf creëerde gekleurde coatings voor de Tour de France 2017. AG2R La Mondiale kreeg blauw om bij de kleuren van het team te passen, terwijl gele en groene kettingen klaar waren voor het geval een van de door Ceramic Speeds gesponsorde renners een leiderstrui zou aantrekken. Ceramic Speed-vertegenwoordigers verklaarden dat de gekleurde kettingen “waarschijnlijk aan het einde van het derde kwartaal” aan het publiek zullen worden aangeboden, maar een prijs was niet beschikbaar.

Er is meer nodig dan gekleurde kettingen om de Tour de France-renners aan het rollen te houden. Leer alles wat je nodig hebt om je wielrenners als team te ondersteunen:

Campagnolo Velgremmen

Matt Phillips

De Campagnolorim-remmen van Lotto Soudal-rijders werden bedrogen met Tunes carbon padhouders. Handgemaakt in Duitsland en aangekleed met titanium en aluminium hardware, een set van vier houders weegt 59 gram. Ze kunnen van jou zijn voor ongeveer Nieuwere versies van de houder hebben een unidirectionele koolstofafwerking en niet de geweven afwerking die wordt getoond.

Adam Hansen’s Lightning Cycle Dynamics Cranks

Matt Phillips

Het is altijd de moeite waard om de uitrusting van Lotto Soudals Adam Hansen eens nader te bekijken. Hansen maakt zijn eigen carbon schoenen en heeft een unieke fiets. Hansen rijdt het liefst op zijn racefiets met cranks van 180 mm, maar Campagnolos, zijn sponsor voor de aandrijflijn, heeft een groter aanbod van cranks van 175 mm. Hansen rijdt op Lightning Cycle Dynamics-cranks zonder logo met armen van 180 mm en wat volgens ons SRAM-kettingbladen zijn met logo’s onder isolatietape.

Campagnolo Single-Pivot Remklauwen

Matt Phillips

Campagnolo biedt twee soorten high-end remschijfremklauwen aan: een die lichter en krachtiger is (afgebeeld), en de andere die zwaarder is maar een betere vermogensmodulatie heeft. Beide remklauwen werden gebruikt door door Campy gesponsorde teams zoals Tour-Movistar UAE Team Emirates en Lotto-Soudal. Ik vond echter de single-pivot-remklauw populairder.

Tony Martin’s SRAM Red ETap

Matt Phillips

Katusha-Alpecins Tony Martin reed voor de openingstijdrit op een interessante aandrijflijn op zijn TT-fiets.

Tony koos ervoor om een enkele ring te gebruiken met een SRAMs Red eTapWiFLi deailleur en een cassette 11-32 in plaats van een cassette met twee kettingbladen. Dit systeem was eenvoudig (Martin hoefde maar één derailleur te beheren) en zou enkele aerodynamische voordelen kunnen hebben. SRAM biedt nog geen eTap achterdeailleur met een katrolkooikoppeling aan. Dit helpt om hobbel-geïnduceerde kettingoscillaties te verminderen. De kettingbeveiliging werd volledig beheerd door de kettingbladen die dikke en dunne tanden afwisselen. De X-Sync ringbeveiliging is voldoende als de weg glad is. Als de weg echter ruw is, kan de koppelingsderailleur ervoor zorgen dat de ketting eraf stuitert. Daarom wordt deze combinatie van aandrijflijnbits niet officieel aanbevolen door SRAM.

Cassettes Met Een Groter Bereik

Matt Phillips

De Tour-rijders zijn intelligent en rationeel, want ik heb veel fietsen met cassettes met een groter bereik gezien, zoals de Campagnolos 11-229, die hier wordt getoond. Ik zag ook veel Shimano 11-28-cassettes (en enkele van de nieuwe 30t Dura Ace 9100-cassettes), en zelfs een paar SRAM’s WiFLi 11-32-cassettes. Ondanks de redelijke cassettes gebruiken Tour-ritten nog steeds voornamelijk 39/52 kettingbladen voor wegetappes.

SRAM Red ETap WiFLi

Matt Phillips

Katusha-Alpecins racefietsen waren uitgerust met rode en eTap WiFLi-achterderailleurs met langere kooi. Terwijl de rijders SRAM’s 11-28 of 11-26 cassettes het vaakst zouden gebruiken, gaf de achterderailleur met langere kooi de monteurs de mogelijkheid om SRAM’s 11-32 cassette met een groter bereik te installeren wanneer de rijders daarom vroegen.

Katusha-Alpecin Shimano Dura Ace Remklauwen

Matt Phillips

SRAM maakt geen direct gemonteerde rem voor velgen, dus Katusha-Alpecin-sponsors gebruiken Shimano Dura-Ace-hydraulica (met verwijderde logo’s) op de teamsCanyon aeroadframes.

Mark Cavendish’s Achterderailleurhanger

Matt Phillips

Mark CavendishsCervelo S5 had een andere achterderailleurhanger dan de rest van de fietsen van zijn teamgenoten. Het is gemaakt om ervoor te zorgen dat de ketting gelijkmatiger op het tandwiel met 11 tanden zou vallen, volgens een teammonteur.

Mark Cavendish’s Shimano Dura Ace Cranks & Pedalen

Matt Phillips

Hoewel de meeste Team Dimension Datas-fietsen zijn gebouwd met cranks en rotors van teamsponsors (respectievelijk Rotor en Speedplay), lijkt Mark Cavendish de voorkeur te geven aan Shimanos Dura-Ace cranks en pedalen.

Shimano Ultegra-cassettes

Matt Phillips

Hoewel de meeste Shimano-componenten in de Tour Dura-Ace-niveau zijn, zag ik een groot aantal Ultegra-cassettes in gebruik. Hier zijn een paar mogelijke redenen waarom: De Ultegra cassette is zwaarder dan een Dura Ace cassette, en sommige teams zijn op zoek naar toe te voegen gewicht aan hun fietsen om de ICB 6,8 kg gewicht limiet te maken. Sommige teams, zoals Cannondale-Drapac en Dimension Data, worden niet officieel gesponsord door Shimano en kopen onderdelen: de Ultegra-cassette schakelt net zo goed als Dura Ace, maar is meer dan goedkoper. En ten slotte zijn de grootste tandwielen van de Ultegra-cassettes van staal en gaan ze langer mee dan het titanium dat wordt gebruikt voor de vijf grootste tandwielen van de Dura Ace-cassettes.

Rotorkettingvanger Van Dimension Data

Matt Phillips

Rotor leverde Team Dimension Data deze fors ogende kettingvanger.

De vorige versie van Rotors-catcher is een I-vormige vinger, maar deze is een omgekeerde T, met een hoge en brede plaat om ervoor te zorgen dat de ketting op de kleine ring valt. Hoewel het nog niet beschikbaar is op de website van Rotor, heeft een vertegenwoordiger van Rotor in Frankrijk bevestigd dat de vanger momenteel beschikbaar is voor het publiek.

Remmen Voor Onder De Kettingsteun

Matt Phillips

Hoewel remmen onder de kettingsteun vroeger een populaire functie waren op wegframes, verliezen ze aan populariteit. Belangrijkste van de redenen: het is moeilijker om aan te werken en moeilijker te bereiken op een kritiek moment. Het heeft ook de neiging om smurrie te verzamelen. Vanwege zijn flexibiliteit zal een wiel dat 90 graden van het contactvlak van de remmen is, meer wrijven dan een wiel dat 180 graden is.

Er zijn nog steeds enkele fietsen met remmen onder de achtervork in het peloton, zoals de Scott Foil en de Merida Reacto. Die fietsen zijn meestal uitgerust met deze onelegante Shimano in-line remontgrendeling, die helpt bij het versnellen van wielwissels, en biedt rijders een on-the-fly manier om de achterremarmen op beklimmingen te openen om wielwrijven te elimineren.