We nemen Jones premium, allemaal titanium SWB-gekleed in een kledingkast met boetiekonderdelen, voor een uitgebreide testrit. We stellen onszelf de volgende vraag: als geld geen probleem is, kan één frameset dan een levensvatbare hartslag bieden voor een bikepacking-installatie, maar ook voor een snelle gravelbike en een mountainbike die trailwaardig is? Lees verder voor meer informatie

The Jones Pre-Amble

Van mijn persoonlijke fietsen bezit ik de originele versie van de Jones Plus LWB, die ik heb gekocht nadat ik hem in 2016 had beoordeeld. Het is een genot om te rijden en was mijn toegangspoort tot de Jones-geometrie. Ik vind het geweldig omdat het zowel comfortabel is voor lange ritten als zeer capabel is op paden.

Ik heb vorig jaar een paar maanden op de Jones SWB Complete gereden. Het is een kortere wielbasis en 27.5+ versie van de Jones-formule. Het was mijn eerste fiets en ik reed er elke dag op boswegen met 7 cm Schwalbe Allrounds G-Ones, evenals op paden met dropperpalen en 8 cm Nobby Nics. Uitgerust met G-Ones, was het de eerste keer dat ik deze ietwat forse fiets echt zag potentieel voor snel grindrijden. Op mijn lokale paden met een dropperpost had ik het gevoel dat ik net zoveel plezier had als mijn vrienden op hardtails met 130 mm vorken, zelfs als ik verschillende lijnen moest kiezen en soms langzamer moest rijden. Het was erg leuk om te rijden, ondanks de prijs en onderdelen op instapniveau.

Aan het einde van het jaar deed zich een kans voor. Ik kreeg de nieuwe titanium SWB toegestuurd. Het is een lichtgewicht versie van de SWB, gemaakt van corrosievrije, ronde metalen buizen. De geometrie van de SWB Complete is identiek, maar de trapas heeft een excentrische afstelling van 12 mm in hoogte. Dit maakt singlespeeding en Rohloff-bediening mogelijk.

Er zijn twee versies van de Titanium Plus SWB beschikbaar. Het meer traditionele Diamond-frame met truss-vork (hier beoordeeld) (belovende maximale framebag-opslag en bruikbaarheid) en het ronde Spaceframe (dat is ontworpen om flexibeler te zijn). Er zijn ook volledig stalen versies van deze fietsen, ook in het Custom Select-assortiment, die verschillen van de Jones Plus SWB en LWB Completes, omdat ze ook excentrische trapassen, truss-vorken en door de klant gekozen onderdelen hebben. En om aan de genenpool toe te voegen, kun je ook materialen hakken en veranderen. Bijvoorbeeld, een Jones Plus SWB Titanium Diamond frame en stalen truss-vork is en een Jones Plus SWB Titanium Diamond frame met een butted stalen unicrown vork is Hieronder afgebeeld is een voorbeeld van een stalen Plus SWB met een bijpassende stalen truss vork (), set omhoog als een singlespeed.

  • Hoogtepunten
  • Hoeken: balhoofdbuis, 72-zitsbuis
  • Achtervork: 449 mm
  • Trapas 68 mm BSA schroefdraad
  • Bodemdaling: 76mm
  • Naafspecificaties: 15 x 150 mm voor / 12 x 148 mm achter
  • Diameter zadelpen 27,2 mm
  • Maximale bandenmaat: 27,5×8 cm of 29×7 cm banden
  • Prijs (frameset):

Waarom het Jones-verhaal? Omdat ik soortgelijke ervaringen heb gehad met Jones-klanten, zal ik deze recensie beginnen door mijn eigen ervaringen te delen. Namelijk 1). Initiële nieuwsgierigheid, 2). Een terughoudendheid om te veel geld uit te geven aan een onconventioneel/onbeproefd systeem, en 3). De wens om geld te besparen voor de titaniumversie

Hoeveel? !

Maak er geen doekjes om, de in Taiwan gemaakte, warmtebehandelde 3AL-2.5V-versie van de SWB is een extreem dure frameset die door sommigen als een onnodige verwennerij wordt beschouwd. Het is ook geen mening die Jeff Jones noodzakelijkerwijs zou weerleggen. Toen ik hem vroeg naar de verschillen tussen de stalen en de ti-versie, en voor wie hij de duurdere framesets aantrekkelijk vindt, was hij vrij nuchter: meestal beveelt hij de stalen versie aan zijn klanten aan.

Ik ga niet in op de discussie over de prijs en kwaliteit van de Amerikaanse versus Taiwanese titanium frameset. Hoewel de kwaliteit van de penny-lassen van de SWB niet zo goed is als die van Potts-gebouwd in Californië, is het nog steeds erg indrukwekkend, zoals je zult zien op de foto’s bovenaan. Onafhankelijke contacten in de branche hebben me laten weten dat Jeff Jones erom bekend staat dat hij alleen de beste materialen eist en dat zijn frames zijn gemaakt door de meest bekwame winkel in Taiwan. Een Jones Spaceframe en Truss Fork zijn aanzienlijk moeilijker en duurder om te maken dan een standaard eenkroon- of diamantframe. Het in China gemaakte Wayword-frame van Why Cycles en de in de VS gemaakte Oddity Squid-vork is bij wijze van voorbeeld, zoals hier besproken.

Deze frameset is duur, ongeacht of je het kunt rechtvaardigen. De meer betaalbare stalen versie van de fiets en het instapmodel Plus SWB Complete waren mijn favorieten, dus ik was benieuwd of de aanzienlijke prijsstijging een verschil zou maken in hoeveel ik ervan geniet om erop te rijden.

Maar hier wordt een directe vergelijking een beetje ingewikkeld. Een titanium frame verdient een bepaalde stamboom van componenten en de fiets die ik kreeg hield me niet tegen. Het omvatte een carbon H-Loop-stuur, Jones 29er C-Rims (met 2.35 G-One-snelheden voor grindrijden), een Eagle XX1-aandrijflijn, en om het af te maken, zowel een ti Kent Eriksen Sweetpost als Ti Cane Creek eeWings cranks . Het was Jones’ visie op de ultieme gravelbike. Het resultaat was een fiets die iets meer dan 11 kilogram woog zonder pedalen. Ter vergelijking: de SWB Complete weegt ongeveer 151 kg.

Het is al een tijdje geleden dat ik iets lichters dan een racefiets heb gereden, dus het was een genot om op de ti SWB te stappen. Ik moest zelfs giechelen om het gemak waarmee mijn zevenjarige zoon het oppakte. In zijn grindvorm is hij lichter dan de Bombtrack Hook EXT die ik vorig jaar heb beoordeeld. Je zou kunnen zeggen dat hij lichter is dan je zou hopen, gezien de prijs, maar laten we niet vergeten dat deze berg ook 55m velgen heeft. Hoewel het nog steeds een paar pond meer kost dan de Ti Bearclaw Beaux Jaxon Miles, is het vergelijkbaar met de Moots Baxter Logan, die slechts € 85 kost. Voeg wat 8 cm banden toe en ik weet zeker dat hij beter zal presteren op technische paden.

Natuurlijk vroeg ik Jeff Jones waarom hij ervoor koos om de fiets te specificeren met zo’n oogbol-rollende constructie die in totaal maar liefst zoals hieronder vermeld is, en hij zei: De fiets die ik naar je heb gestuurd is een Custom Select Jones-fiets, en ze hebben geen een standaard uitvoering. Ik heb deze voor mij gebouwd om de lichtste en snelste weg-/grindfiets te zijn die mogelijk is. Voor Custom Select-fietsen help ik elke klant de beste onderdelen te kiezen voor hoe en waar ze rijden en voor hoeveel ze willen uitgeven, zodat ze de beste fiets krijgen en rijden. Veel van mijn klanten gaan zeer high-end met de titanium frames, maar niet altijd.

Als voorbeeld, dezelfde frameset met een GX-aandrijflijn, een Jones aluminium / DT-wielset, Vee Tire Bulldozers, een aluminium H-Bar-Loop, Avid BB7’s en Thomson-afwerkingskit zou binnenkomen bij Hoewel het vergelijkbaar is met een carbon full susser, het is ook een heel andere entiteit en zal waarschijnlijk een ander persoon aanspreken, hoewel ik durf te wedden dat elke ruimdenkende trailrijder verrast zal zijn door hoe capabel de Jones kan zijn.

Is het mogelijk om alles met één fiets te doen?

Dat is de eeuwige vraag. In mijn pogingen om erachter te komen, zie je hier een aantal verschillende builds en wielsets afgebeeld. Het was precies hoe het kwam, en ik gebruikte het de eerste paar maanden met een 29er CRim wielset en 6 cm G-One Speeds. Het was mijn gravelbike voor weekendritten en snelle dagritten in de winter. Ik reed hard om in het zadel te komen voor het pure plezier van snel rijden, ook al was het een rit van 10 mijl door de stad. Deze fiets is een plusfiets, dus ik wist niet dat hij zo leuk zou zijn.

Het is eigenlijk best efficiënt. Op winderige dagen stopte ik mijn lichaam naar voren, plaatste mijn handpalmen halverwege het stuur en haakte mijn duimen in de lussen van de H-bars, waarbij ik zowel snelheid als comfort vond in deze positie. Het gemengde terrein van Santa Fe’s verharde wegen en onverharde wegen betekende dat de SWB geen last had van het ruige terrein. Ik heb genoten van hoe responsief de 500 g G-One Speeds aanvoelden, hoewel ik wel een element van zelfsturing voelde toen vuil terug naar asfalt veranderde, tenzij ik pauzeerde om ze te luchten. Gekoppeld aan Jones brede C-velgen die 49 mm inwendig en 56 mm uitwendig meten, zorgt voor een verrassend redelijk bandenprofiel, het bandenprofiel is verrassend goed – zoals je op de foto’s zult zien, maar toch denk ik dat ik de voorkeur geef aan een 40 mm-velg als ik ze zou gebruiken permanent. Sterker nog, voor all-road rijden geef ik eigenlijk de voorkeur aan de nu niet meer leverbaar 27. 5+ G-One Allround Liteskins (655 g), omdat ze een dieper, veelzijdiger loopvlakpatroon hebben en beter geschikt zijn voor brede velgen. Ik heb dit al eerder gezegd, maar ik wou dat G-One Allrounds verkrijgbaar waren in een maat van 29 x 7 cm! G-Ones Speeds verraste me met hun vermogen om met zand om te gaan. De brede rand houdt ze stabiel en mooi. En natuurlijk kun je ze met een veel lagere bandenspanning gebruiken dan met een meer conventionele gravelbike.

Hieronder staat een carrousel die de fiets in originele staat laat zien. Het werd opgericht om een Santa Fe gravel bikepacking route te onderzoeken. Blader door voor de verscheidenheid aan terreinen waarop ik reed.

Omdat onverharde wegen steeds modderiger werden door het smelten van de sneeuw, heb ik de SWB later uitgerust met Nobby Nic 29 x 7 cm banden, wat een extra rotatiegewicht van 900 g toevoegde. Ze waren meer geschikt voor het gemengde terrein van New Mexico, ondanks hun minder efficiënte loopvlakontwerp. Met deze zeer capabele 29 x 2.6’s genoot ik van dagtochten met vrienden en overnachters in Noord-New Mexico en het naburige Texas. Het frame is zeer modderbestendig met 27.5x3in banden. 29×2.6s zorgt voor veel meer ruimte tussen de cassette en de ketting, wat geweldig is als dingen echt vies worden, zoals in New Mexico.

In februari stak ik de grens over naar Mexico en koos ervoor om een 27.5+ C-Rim wielset met Maxxis Chronicles te gebruiken, wat passend leek voor het 800-mijls segment van de Baja Divide Id om te rijden. Ik had daar helemaal geen klachten: ik laadde de fiets op en droeg af en toe 12 liter water over ruwe en zanderige oppervlakken. Kanttekening: ik zou normaal gesproken niet met zo’n dure fiets naar het buitenland reizen. Hoewel ik niet geloof dat Ti meer aandacht trekt dan staal, zijn de gevolgen veel groter als er iets gebeurt, en dat geldt zowel voor het beschadigen van het frame als voor diefstal. Maar de verleiding om ermee te blijven rijden was te groot!

Voordat ik echter naar het zuiden reed, verwisselde ik de Eagle XX1-aandrijflijn voor een meer bescheiden Shimano 11-speed setup, gekoppeld aan een duurzamere 11-50T Sunrace-cassette, wat ik deels deed omdat ik dacht dat vervangingen gemakkelijker beschikbaar zouden zijn en betaalbaar in Mexico, en de SLX-shifter en XT-achtermech die ik al bezat, zijn sterk en betrouwbaar gebleken. Zoals het is, weet ik nu dat 12-speed SRAM-onderdelen van alle kwaliteiten relatief vaak voorkomen in de high-end fietsenwinkels van Mexico en dat de prijzen over het algemeen in overeenstemming zijn met de VS, dus ik hoefde me waarschijnlijk niet zoveel zorgen te maken. In het belang van eenvoud en betrouwbaarheid heb ik ook een set mechanische Avid BB7’s geïnstalleerd die ik al had in plaats van hydraulische XT’s. Ik kwam in de verleiding om Cane Creeks eeWings te verwisselen, maar uiteindelijk liet ik ze aan, omdat ik niet het gereedschap had om ze te verwijderen. Zij’ acht maanden later nog steeds mooi. Zijn hun prestaties en schoonheid de prijs waard? Ze zijn de prijs niet waard. Ze hebben bewezen betrouwbaar te zijn.

Afgezien van de prijs, had ik er geen moeite mee om de lichtgewicht C-Rim / DT-naafwielset van de SWB op de fiets te houden voor zo’n reis, omdat ze zichzelf al hebben bewezen dat de achterrand gecompenseerd is voor een bijna ongerechteloze constructie en hun muren geruststellend dik zijn. Ik geef toe dat de C-velgen mij, van een carbon wiel hinniker, tot een bekeerling hebben gemaakt. Pauls Quick Release zadelpenkraag is een klein detail waar ik van hou. Het is een van de weinige modellen met snelsluiting die strak genoeg klemmen om ervoor te zorgen dat het zadel niet wegglijdt, en heeft technische dagritten een stuk aangenamer gemaakt zonder een dropper post.

Jones SWB Versus LWB (29+ Versus 29 Versus 27,5+)

Wat is het verschil tussen de Plus LWB (29+) en de Plus SWB (27,5+)? Hoewel besproken in de SWB Complete review, is hier mijn mening in een notendop. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, handelt de LWB goed op technische paden. Ik vind hem als mountainbike efficiënter dan ik had verwacht, vooral als ik over ruw terrein rijd. De 29+ banden van de LWB en de extra vork-offset (76 mm op de SWB) vergroten het vertrouwen bij het rijden op technisch en steil terrein. Ik geloof dat het meer overeenkomt met de ontwerpvisie van Jones van wat de ultieme stijve mountainbike zou moeten zijn.

Ik geef echter de voorkeur aan de inherente veelzijdigheid van de SWB. De hoogte van de trapas is hetzelfde voor zowel de 29 x 6 cm als de 27.5+ wielmaten. Dit maakt hem zeer veelzijdig en kan worden gebruikt als gravelbike of mountainbike. De voorkant is lichter en kan gemakkelijker worden opgetild. Wat betreft reizen, het is gemakkelijker om een fietstas in een doos in te pakken tijdens een reis naar het buitenland.

Er is ook een betere bandenbeschikbaarheid over de hele wereld, terwijl 29+ erg op de VS gericht blijft.

De Plus SWB en LWB hebben zeer vergelijkbare rijposities. De SWB gebruikt hiervoor een verlaagde zadelpen, terwijl de LWB een inline zadelpen aanbeveelt. Dit heeft invloed op de framebagmaat. De LWB is merkbaar groter. Het betekent ook dat de LWB zich beter leent voor een dropperboard (niet dat het me ervan weerhield er een voor de SWB te gebruiken). Jeff Jones raadde me aan om in beide fietsen een medium frame te gebruiken van 15 cm3 cm. Ik heb voor een Large gekozen en ben er erg blij mee. Als ik echter zou experimenteren, zou ik overwegen de grootte te verkleinen tot een medium op de LWB.

Wat betreft het draaien van de SWB met een opstelling van 29 x 2,5/7 cm, zie ik voor- en nadelen. De 27.5+ is een volledig stijve fiets zonder actieve vering. Hierdoor voelt hij veel comfortabeler aan dan de 29+. Net als zijn 29+ broer of zus, kunnen banden door het meeste terrein bulldozeren en zijn ze beter bij lage druk in zacht zand, zoals dat op de Baja Divide.

Maar ik was verbaasd over hoeveel ik genoten heb van het rijden op mijn SWB op een 29 x 7. cm wielset. In deze modus voelt de SWB strakker en preciezer aan. Ook al zijn de banden in wezen identiek qua gewicht, ze zijn sneller op snelheid (Schwalbes Nobby Nic weegt 1010 g in 27,5 x 8 cm en 950 g 29 x 7 cm). Het is minder gevoelig voor de spanning van optimale banden. Hoewel de rijervaring misschien niet zo prettig is, zorgt de grotere wieldiameter ervoor dat je beter over rotsen kunt rollen en wordt het risico op pedaalslag verminderd door aanzienlijk groter te zijn. Misschien wel van het grootste belang voor degenen die in natte en modderige delen van de wereld wonen, heeft de dunnere band minder de neiging om over modder te schaven en er is ook een betere speling van ketting tot band, wat betekent dat je veel minder kans hebt om modder te verzamelen en te volgen in de aandrijflijn.

Geometrie:

Alle maten van de Jones SWB hebben een effectieve zitbuishoek van 72 en een balhoofdhoek van 69 voor alle maten. Van bb tot het midden van de as, meten de liggende achtervorken 45 cm (449 mm). De vorkoffset is 55 mm. Dit is hoger dan normaal, maar lager dan de LWB (67,5 HA, 76 mm offset). Dit zijn de wielbases voor de drie maten:

Klein: 106 cm (1066 mm) Medium: 109 cm (1091,72 mm)
Groot: 112 cm (1118,95 mm)

De SWB is ook specifiek voor stijfheid, dus je moet hem ofwel gebruiken met een ti- of stalen truss-vork, of een Jones unicrown-alternatief, dat dezelfde as-tot-kroonlengte en vork-offset heeft. Het is zwaarder, maar handiger met oogjes voor de bagagekooi.

Naast andere verschillen met veel moderne mountainbikes, staat de Jones-geometrie bekend om zijn relatief korte bereik en hoge stapel, waardoor een meer rechtopstaande rijpositie ontstaat dan de meeste mensen gewend zijn. Een volledige geometriekaart is niet beschikbaar, misschien vanwege cijfers die voor sommigen waarschijnlijk onaangenaam zijn, vooral als de fietsen worden bestudeerd in plaats van bereden. Er zijn drie aanbevolen hoogtes voor elke maat, samen met vrije ruimte. Bel bij twijfel Jones om de fijnere details te bespreken. Zoals gezegd wees Jeff Jones me op de Medium aangezien ik tussen beide maten in zit. Ik koos voor de Large en ik ben blij dat ik dat gedaan heb, hoewel ik toegeef dat ik nieuwsgierig ben om te weten hoe de Medium zou hebben gevoeld, en of het voor mij zou hebben gewerkt. Onderaan deze review vind je mijn lengte en binnenbeenlengte.

SWB Spaceframe-afmetingen:

Klein: lengte rijder 5 13 cm20 cm (152 cm-174 cm), standover in het midden van de bovenbuis is 67 cm (67,3 cm)
Medium: lengte rijder 13 cm15 cm 15c5 cm (171 cm-188 cm). Standover bij bovenbuis is 69 cm (68,6 cm).
Groot: lengte rijder 6 15 cm 15 cm, (183 cm-198 cm) Standover in het midden van de bovenbuis is 71 cm (71,2 cm)

SWB Diamant framemaat:

Medium: Lengte rijder 13 cm20 cm15 cm5 cm (174 cm-188 cm). De standover aan de bovenkant van de buis is 77 cm (77,5 cm).
Groot: Lengte rijder 615 cm13 cm (183cm-202cm). Standover in het midden van de bovenbuis is 81 cm (81 cm).

Nog wat cijfers nodig? Gebruik Bike Insights om vergelijkingen te maken tussen de Jones SWB trail, reach, stack enz. en andere fietsen waarmee u wellicht meer vertrouwd bent.

SWB frame- en vorkgewichten:

Titanium Plus SWB Spaceframe: klein 2295 g, medium 2400 g, groot 2455
Titanium Plus SWB diamantframe: medium 2232 g en groot 2335 g
Titanium truss-vork: klein, medium en groot 1020 g.
Stalen truss-vork: medium 1345 g
Stalen Unicrown-vork: één maat 1436 g

Jones had geen volledige lijst met stalen frames bij de hand. Maar een ti Diamond-frame is ongeveer 630 g lichter dan een stalen Diamond-frame en een ti Spacefame is ongeveer 700 g lichter dan een stalen Spaceframe. Het totale gewichtsverschil tussen de frames is afhankelijk van de stijl en grootte.

Bovenstaande box laat zien dat deze fiets niet verkrijgbaar is in dezelfde maat als een Diamond frame. Kortere rijders zijn beperkt tot het Spaceframe (zoals hieronder weergegeven), dat een toeslag en een kleine gewichtsstraf droeg. Net als het Diamond-frame bevat het een aantal rekbevestigingen voor kleine koffers, wat handig is als de ruimte tussen uw stoel en de achterband te beperkt is voor een standaard zadelpakket, hoewel de Truss Fork-pakketten de capaciteit aanzienlijk kunnen vergroten. Hoewel de grootte van het framepack op een Spaceframe beperkter is, komt het eigenlijk uit op hetzelfde volume als een hardtail van vergelijkbare grootte, omdat het frame niet gecorrigeerd is voor de ophanging.

De rit

Ik heb me verdiept in het rijgedrag van de SWB Complete en het voelde niet zo heel anders als je in het moment bent. Het herinnert eraan hoe belangrijk geometrie is, evenals de keuze van het framemateriaal. Het is echter een stuk lichter, wat het beduidend aangenamer maakt om op te klimmen, vooral onbeladen. Het maakt het gemakkelijker om de fiets trappen op te dragen, ook al is het minder belangrijk. Het heeft een titanium frameset en kan worden uitgerust met een verscheidenheid aan bikepacking-tassen waarmee je een lichtgewicht lever-rig kunt dragen.

Na alle verschillende sturen van Jones geprobeerd te hebben, is het duidelijk dat de carbonversie van de H-Bar Loop merkbaar bijdraagt aan het comfort aan de voorkant. Het is belangrijk om de juiste bandenspanning te vinden. 12-15psi leek me ongeveer goed. Ik merkte echter dat ik steeds lager klom. Waarom is er zo’n obsessie met bandenspanning? De SWB is rigide specifiek, wat betekent dat er geen optie is om een verende voorvork te monteren. En ondanks de slanke titanium buizen, wijst Jeff Jones er eigenlijk op dat een driehoekige truss-vork harder kan aanvoelen dan de unicrown-versie over een terrein zoals gegolfde wegen, omdat er in feite geen gebabbel voor en achter is. Het kan worden gecombineerd met een 150 mm TAB-naaf voor extreem nauwkeurig sturen. Dit is vooral handig op technisch terrein. Er is geen flex bij het remmen.

Wat betreft het comfort aan de achterkant heeft deze SWB een extra truc in petto. Hoewel het vasthouden aan een meer traditionele zadelpen met een diameter van 27,2 mm de opties voor moderne droppers beperkt, zorgt het voor een meer vergevingsgezinde rit, vooral wanneer de zadelpen is gemaakt van titanium!

Een relatief lage trapas geeft een prettig fietsgevoel, terwijl het aanbevolen 170 mm crankstel (dat 5 mm korter is dan je zou verwachten) een aantal manieren is om de bodemvrijheid te verbeteren. De SWB Complete is echter een veel veelzijdigere fiets dan mijn excentrieke bodem. Het is geschikt voor verschillende stijlen en wielets. Een groot deel van mijn rijden hier omvat bijvoorbeeld technische singletracks, dus ik heb het in de bovenste positie afgesteld. Dit is 12 mm hoger dan de manier waarop ik het op de Baja Divide liep en maakt een aanzienlijk verschil voor pedaalslagen, vooral omdat ik de voorkeur geef aan brede platformpedalen in plaats van klikloze pedalen met een lager profiel. Als ik het grootste deel van mijn tijd op grind doorbracht, zou ik het waarschijnlijk weer naar beneden laten zakken of op een middelpunt gaan zitten.

Jones-fietsen staan bekend om hun ongebruikelijke geometrie. Dit in tegenstelling tot de huidige trends in de branche. Het meest opvallende is dat de extra vorkoffset dient om het SWB-spoorcijfer te verlagen en de handling te verscherpen, terwijl een relatief lange wielbasis (ondanks de naam) helpt om een gevoel van stabiliteit bij afdalingen te behouden. Het maakt deze fiets ook tot een verrassend bekwame klimmer op technisch terrein. Er is voldoende ruimte om door de cockpit te bewegen zonder de grip aan de achterkant te verliezen, of je kin naar het stuur te duwen om te voorkomen dat de voorkant omhoog komt.

De SWB is, net als alle Jones-fietsen, ontworpen in combinatie met de iconische H-Bars van Jones. Deze hebben een kenmerkende zwaai van 45 graden en extra lange grepen. Het idee hier is om de volledige lengte van de balk te gebruiken, in plaats van jezelf te beperken tot een enkele handpositie. Schiet meteen terug op afdalingen voor een vertrouwensboost op technisch terrein. Houd het midden van de grepen vast voor dagelijks rijden. En schuif naar voren bij het klimmen, om meer gewicht over de voorkant van de fiets te plaatsen. De voorwaartse positie verlengt ook je rug en creëert een aerodynamisch effect op winderige dagen. Dit in tegenstelling tot het lage rugongemak dat kan ontstaan bij langdurig gebruik van een drop-stuur. Hoewel de veelheid aan handposities vaak wordt genoemd als reden om een drop-stuur te gebruiken, Ik stel voor dat er net zoveel opties op een H-Bar zijn, vooral als je rekening houdt met de korte bovenbuis van de fiets, waardoor je op een betere plek bent om ze allemaal te gebruiken. Hier onderscheidt de fiets zich van het monteren van een ander stuur tot een meer conventioneel ontworpen stijve mountainbike. De geometrie van de SWB gaat zowel over een heroverweging van de lichaamshouding als over adaptief rijgedrag.

probleempjes? Deze zijn niet ongewoon voor zo’n dure fiets. Helaas zijn er geen bidonhouders op de zitbuis en de positionering op de onderbuis betekent dat het met sommige kooien beter zal werken dan met andere. King Cage Ti Many Thing Cages pasten niet op mijn pre-productie testfiets, maar van wat ik begrijp, heeft de definitieve versie een iets andere plaatsing van de oogjes.

Zoals vermeld, werd mijn fiets geleverd met een grindconstructie met een 38T kettingblad en een 10-50T Eagle-cassette. Het was hier de bedoeling om ervoor te zorgen dat de versnelling niet te snel uitkwam op allroad-ritten. Hoewel dit over het algemeen waar is, is het niet iets dat ik opnieuw zou maken. Het betekent te veel versnellingsinches voor bergtochten.

Op het gebied van bagage verkoopt Jones een aantal Ortlieb- en Revelate-tassen, waaronder op maat gemaakte frametassen. Ik ben echter geen grote fan van de slanke Sweetroll stuurtas. Hoewel het stevig op H-Bar Loop-bars past en zich goed leent voor de vorm van de truss-vork, is het lastig in te pakken. Merk ook op dat de truss-vork en H-Bar-lus niet goed spelen met grote, van boven toegankelijke stuurtassen, de stijl van een tas waar ik de voorkeur aan geef. Ik vond een BXB Goldback Medium ongeveer ideaal, hoewel ik de H-Bar Loops moest verwisselen voor de H-bar Bend om het deksel gemakkelijker te kunnen openen. Als je de fiets moet inpakken, zijn brede de beste vanwege de 150 mm TA-afstand op de vork en merk op dat het een stuk lastiger is om uit te nemen en opnieuw op te zetten dan een standaard eenkroonvork.

Het voordeel van de Ti-truss, afgezien van het besparen van een paar honderd gram gewicht, is dat je Jones uitstekende door Revelate gemaakte Truss Fork Packs kunt gebruiken, die ik hier heb besproken. Deze tassen zijn geweldig voor kleinere rijders die geen grote zadeltas kunnen dragen. En als je er niet in wilt investeren, heb ik gemerkt dat Nalgene-flessen van 1,5 liter goed passen, op hun plaats gehouden met een Voile-riem – goed voor woestijnritten zoals de Baja Divide. Anders biedt Jones adapterklemmen aan voor bidonhouders en vrachtkooien.

Gezien de veelzijdigheid van de framesets, is het de moeite waard om te investeren in twee wielsets om het meeste uit deze fiets te halen. Het voorwiel is voorzien van een 150 mm steekasnaaf. Dit maakt het een dikke fiets. Deze afstand zorgt voor een sterk en schotelloos wiel, vooral wanneer het is opgebouwd met CRims. Het staat echter geen kant-en-klare wielstellen toe. Er zijn slechts een paar 150 mm TAB-dynamo-naven op de markt verkrijgbaar. Ze zullen ook duurder en moeilijker te vinden zijn als het op tournee faalt.

Bouwpakket

  • FRAME Jones Titanium Diamond Plus Pre-productie (L).
  • VORK Jones Titanium Truss vork voor Plus SWB pre-productie
  • ZADELKRAAG DKG Bouttype
  • HEADSET Jones afgedicht patroonlager H-Set voor Truss vork
  • STAM Thomson Elite X4. 60 mm x 10 “
  • STUUR Jones Carbon Loop H-Bar 710mm
  • GRIPS Jones EVA H-Grips voor 710mm H-Bars
  • REMMEN ShimanoXT M8000 Hydraulisch met 180/200mm en XT Icetec schijven
  • SHIFTER SRAM XX1 Eagle
  • ACHTERDERAILLEUR SRAM XX1 Eagle
  • CRANKS & KETTINGBLADEN Cane Creek Titanium eeWings 170 mm + SRAM 38 t X-sync
  • BOTTOM BRACKET Wheels Manufacturing Black
  • CASSETTE XX1 10-50t Zwart
  • KETTING XX1 Eagle 12 Versnellingen
  • VOORNAAF DT Swiss 350 Big Ride
  • ACHTERNAAF DT Swiss 350, Boost, 6-Bout, XD Driver
  • SPAKEN DT-Swiss Competition Black-spaken en DT-Swiss Silver Alloy-nippels
  • RIMS Jones C-Rim 29 (uit het midden geboord aan de achterkant)
  • BANDEN Schwalbe G-One Speed TL Easy 296 cm
  • ZADELPEN Kent Eriksen Sweetpost
  • ZADEL WTB Pure
  • WATERFLES BEVESTIGT 2 in frame op onderbuis, bagagekooibevestiging op onderbuis
  • RACK MOUNTS Dropout rack mounts (3 opties) en staande achtervorken
  • EXTRA’S Excentrische trapas (12 mm verstelbaar)

Pluspunten

  • Jones-geometrie is extreem comfortabel, op en naast de weg.
  • De SWB trailbike is leuk en veelzijdig. Laat je niet misleiden door uiterlijk en gebrek aan ophanging.
  • Verbazingwekkend klimvermogen, bedankt voor de vorkoffset, Jones-bars en wielbasis.
  • Veelzijdig frame dat bijna alles kan met het wisselen van wielen en banden.
  • Truss-vork is licht van gewicht en nauwkeurig. Het optionele Truss Pack voegt een grote capaciteit toe.
  • Schitterende wielset met offset-boring en brede naven voor het ultieme in kracht en gewicht.
  • Ti te duur? Kies in plaats daarvan voor staal! Er zijn veel mogelijkheden om uw huis naar uw wensen te bouwen.
  • Zolang er nog onderdelen over zijn, is dit een Bike for Life

nadelen

  • Plus banden zijn geen partij voor een pluche 130 mm verende voorvork . Verwacht verschillende lijnkeuzes te maken.
  • Dure frameset , hoewel er ook mix-and-match staalopties beschikbaar zijn.
  • Truss-vork en H-Bar Loops beperken de opties voor stuurtassen.
  • Truss Fork kan moeilijk te verwijderen zijn als je de fiets in een tas moet vervoeren.
  • Jones is beter geschikt voor bredere banden dan 2.35s.
  • 150 mm voornaafafstand Dit betekent dat u een aangepaste tweede wielset moet bestellen.
  • 8 cm banden en 1x aandrijflijnen kunnen problemen veroorzaken in modderige omstandigheden.
  • Maat getest
  • Beschikbare maten M & L (S ook verkrijgbaar in een Spaceframe).
  • 10,88 kg (11 kg)
  • Prijs (ti-Diamond frameset + ti Truss Fork)
  • Aanbevolen gebruik Bikepacking, trailrijden, gravelrijden, toeren

Inpakken

Voor het geval het niet voor de hand ligt, ik vond het heerlijk om op deze fiets te rijden! Het is een droomfiets met snel rollende banden die geweldig zijn voor gravelritten. Verwisseld voor knobbels en met de toevoeging van een dropper post, verandert de SWB in een leuke mountainbike voor alles behalve de meest veeleisende trails (afhankelijk van de piloot natuurlijk). U kunt verwachten dat u lange tijd comfortabel kunt rijden door hem te laden met fietstassen.

Dit brengt ons bij de grote vraag. De grote vraag is: is de enorme meerprijs voor de titanium SWB-fiets het meer waard dan het staal? Het lijdt geen twijfel dat de fiets, in de vorm die hij naar mij heeft gestuurd, zo dicht bij een quiver killer is als ik ooit heb geprobeerd. Ik moet echter toegeven dat de framewinst slechts marginaal is. Dit zijn nuances en hoogstwaarschijnlijk een emotionele reactie op titanium. Uiteindelijk zal het je rijervaring gewoon niet maken of breken in vergelijking met zijn stalen dubbelganger.

Sterker nog, als je gaat investeren in een titanium SWB of een LWB, ben ik geneigd je naar het Spaceframe te duwen, tenzij het primaire gebruik als bikepacking-fiets is. Het Spaceframe kost ondanks alle buisbochten maar een paar honderd meer.

Ik verwees naar het idee van de ziel van een fiets in dit recensie-fragment, want hoewel het gemakkelijk is om te zien hoe een aantal rossen voor een groot aantal disciplines kunnen worden gebruikt, betekent dit niet noodzakelijk dat ze ons echt tevreden zullen laten . De SWB is een fiets die volgens mij aan dit ideaal kan voldoen. Mijn redenering is simpel. Als ik op deze fiets rijd, of het nu op grind, paden of toeren is, zou ik zelden willen dat ik aan boord was van iets anders.

Dus ja, als geld geen rol speelt en afscheid nemen van een koffer vol geld geen invloed heeft op de rest van je leven, ga er dan voor! Ook al is de wet van de afnemende meeropbrengst van toepassing, het is nog steeds de definitieve conclusie van een geweldige fiets. Anders kunt u er zeker van zijn dat u bijna net zo blij zult zijn met de stalen versie, een doordachte constructie en een set lichtgewicht wielen. Hoe dan ook, ik twijfel er niet aan dat de SWB je jarenlang plezier zal bezorgen, waar je ook wilt rijden.

Rijders Achtergrond

Ik begin al meer dan twintig jaar regelmatig aan verkenningen op twee wielen. Ik heb de Colorado Trail gereden, de Republiek Georgië doorkruist en de Lakeland 200 van het VK gereden. Ik heb ook de Trans Alpen van Europa bereisd. Gezien mijn liefde voor mountainbiken en backcountry toeren, combineert mijn ideale reis de twee, waarbij ik waar mogelijk op stille onverharde wegen en singletracks blijf.

Hoogte: 15 cm13 cm (184,5 cm). Gewicht: 75 kg (75 kg).
Binnenbeenlengte (PBH): 91,4 cm