12 Voor 2012. De Beste Nieuwe Mountainbikes Van Dit Jaar
Yeti SB-66

Een van de zeer opwindende fietsen die dit jaar tot nu toe zijn geïntroduceerd, is de Yetis revolutionaire SB-66, een zes-inch trailfiets die competitiever is dan de huidige 575. De fiets is voorzien van een geheel nieuw ophangplatform dat bekend staat als Switch Suspension Technology, dat gebruik maakt van een schandalige lagere spil om snaarkrachten te beheren. Omdat de dual-link-ophanging samendrukt, smelt het bizarre oorspronkelijk tegen de klok in. Dan komt de wending: iets meer dan halverwege de reis, keert het van richting en beweegt het met de klok mee. Dit in tegenstelling tot een fiets die uitzonderlijk efficiënt hecht, en de vering werkt gemakkelijk klonten opblazen zonder gevaar te lopen door snaaruitbreiding of input van de bestuurder.

van 12

Draai Mach 5.7 Koolstof

De eenvoudigste manier om je de Mach 5.7 Carbon voor te stellen, is te denken aan de huidige Mach 5.7 die is uitgevoerd in koolstof in plaats van aluminium. De verandering in materiaal daalt een half pond van het frame. Een paar andere details veranderen ook: de afwerking van de achterkant van Carbons gebruikt een 12×142 steekas in plaats van een typische QR, en de fiets heeft geleiders voor een externe dropper-post – een kenmerk dat zijn aluminium broeders missen. Pivot beweert dat de frames van koolstof en aluminium beide stijf zijn. De fietsframe- en schokdempermarkt voor (meer dan de aluminium versie), er zijn ook 11 complete versies, die variëren tussen en

van 12

Santa Cruz Blur TRc

Deze gloednieuwe carbonfiets biedt de swagger van een racefiets met al het pittige trappen van een XC-racer. Het heeft een veerweg van 127 mm en sleuven tussen de huidige Blur-modellen van Santa Cruz, de Blur met een veerweg van 105 mm en de Blur LT met een veerweg van 140 mm. De lengtes van de bovenbuis komen overeen met de XC’s, maar de balhoofdhoek met een vork van 130 mm is 68 graden – hetzelfde als Santa Cruzs LT-koolstof met een vork van 150 mm. Het frame, met schokdemper, weegt 22 kg, waarbij beide Blur-broers en zussen betrokken zijn. Het absorbeert gemakkelijk klappen op de weg, maar rijdt hoog tijdens zijn reis, waardoor het een pittig gevoel geeft tijdens het trappen, vooral tijdens het klimmen. Dit maakt het een van de leukste XC-fietsen die we ooit hebben gereden.

van 12

Gespecialiseerde S-Works Stumpjumper 29er Voor het eerst wordt de S-Works Stumpjumper FSR geleverd in een versie van 74 cm, met 130 mm achterwielverplaatsing. Het is niet alleen een opgeschaalde variant van een 26er, stelt ingenieur Brandon Sloan; het is zijn koolstofvezel lay-upprogramma, geometrie en afstelling van de ophanging. Alle nieuwe Stumpjumpers hebben een Press-Fit 30 trapas. Het geclaimde gewicht om een medium 29er frame met schokdemper te krijgen is 1895 gram (19 kg), wat meer dan 600 g (6 kg) lichter kan zijn dan een vergelijkbaar aluminium frame. Het enige dat deze fijn afgestelde ophanging van fietsen niet zal doen, is de klap van de aankoopprijs opvangen. Deze baby kost een cool

van 12

Trek Fuel EX

We hebben deze fiets getest in de heuvels van Oostenrijk, waar de meedogenloos steile beklimmingen werden gevolgd door ruige singletrack-afdalingen. Deze 120 mm-trailfiets is een hulpmiddel dat geschikt is voor iedereen, behalve het zwaarste terrein (zie: Sessie). Nieuw dit seizoen is een verslapte geometrie (momenteel een balhoofdhoek van 68 graden) en frisse framebuizen om een comfortabele, positieve rit te garanderen. De topklasse EX 9.9 wordt geleverd met een 2×10-aandrijflijn, terwijl nog eens zeven versies doorgaan met een 3x 10-opstelling. De hele lijn omvat Fox RP3-achterschokbrekers en de top vijf versies hebben een DRCV-vork. Als acht mille te rijk is voor je recessie-verdunde bloed, kijk dan eens naar de EX 5, die alleen werkt

van 12

Negenr Jet 9 RDO

Niner Jet 9 RDO De Niner Jet 9 RDO (alleen racedag) is meer dan alleen een carbonversie van de populaire Jet 9. Het belangrijkste is dat de veerweg achter 20 mm tot 100 mm is verhoogd. Het nieuwe frame heeft ook intern geleide kabels, een direct-mount voorderailleur, post-mount schijflipjes en een PressFit 30 trapashuis. Niner beweert dat het RDO-frame stijver is dan de aluminiumversie en slechts 7 kg minder weegt. (Met schokbreker, bekleding en verf weegt de gloednieuwe versie tussen 5 en 24 kg.) Het RDO-frame is verkrijgbaar in vier maten (S, M, L, XL) en wordt gedekt door een garantie van vijf jaar.

van 12

Kona Entourage

De in Vancouver gefokte fabrikant heeft een lange geschiedenis in het produceren van best verkopende DH- en freeride-fietsen, maar had onlangs zijn mojo verloren. Het hoopt daar verandering in te brengen en wat marktaandeel terug te winnen met zijn nieuwe Entourage, een freeride/park-platform dat zeer geschikt is voor shuttle-runs en zwaartekrachtparken zoals Whi.

Samen met 170 mm veerweg is de fiets weelderig, maar blijft hij wendbaar dankzij korte liggende achtervorken van 16,3 mm. Overmaatse scharnierlagers zijn bestand tegen zwaar misbruik en bevatten ook enige laterale stijfheid. De fiets gebruikt een massief 17 mm hoofdscharnier samen met de koppelingsscharnieren die worden gebruikt voor rijen lagers om de stijfheid te vergroten en binding te elimineren. De Entourage is er in 2 versies. De Entourage Deluxe laat hier prijzen zien en weegt 17 kg (maat large); de typische Entourage verkoopt voor en kantelt de weegschaal op 170 kg.

van 12

Trek Sessie 9.9

De zwaartekrachtset kan nu de berg af knallen op een gloednieuw full-carbon frame dat maar liefst 1 kg lichter is dan zijn (al belachelijk milde) voorganger. De 2012 Session 9.9, die Trek World Racings Aaron Gwin dit jaar naar meerdere World Cup-overwinningen heeft gebracht, komt uit op minder dan 16 kg. Een gloednieuwe hefboomwerkingsverhouding van de ophanging verhoogt de veerweg van het achterwiel tot 210 mm, en een overvloed aan andere veranderingen maken dit een van de meest verwachte downhill-fietsen ooit.

De Sessions Fox-vork is voorzien van Hybrid Air-technologie, waarmee rijders lucht kunnen toevoegen of loslaten om de veerconstante af te stemmen op het terrein in plaats van de schroefveren te verwisselen. De Session heeft ook een Mino Link met twee standen, die de vering kan aanpassen aan het terrein. Er zijn 3 versies om uit te kiezen, samen met de luxe 9.9 die rondloopt

van 12

Rocky Mountain-element 29

Deze gloednieuwe 29er met een veerweg van 95 mm laat mensen kwijlen. Rocky wilde een fiets met grote wielen die net zo snel klaar was als zijn favoriete 66 cm-variant, daarom maakt het nieuwe model gebruik van een balhoofdhoek van 70,6 graden, een korte bovenbuis (23,8 voor een frame van 47 cm) en relatief korte liggende achtervorken van 44 cm. de wielbasis beheersbaar. Bovendien heeft het een achteras van 142×12 om de achterkant te verstijven, terwijl een taps toelopende balhoofdbuis in dat gedeelte aan de voorkant helpt. Veel van de draaipunten maken gebruik van hoekcontactlagers, die de zijdelingse speling verder verminderen (het belangrijkste draaipunt maakt gebruik van grotere patroonlagers). De ophangingstaken worden beheerd door het efficiënte Smooth-Link-platform met vier staven van Rocky en de fiets wordt geleverd met geïntegreerde kabelgeleiding voor een dropper-post. Verwacht binnenkort een carbonversie van de fiets te zien.

van 12

Specialized Camber Pro Carbon De Camber-serie leek oorspronkelijk een goedkopere optie voor de Specializeds Stumpjumper-lijn. Joe Buckley, de Cambers-merchandisemanager, zegt echter dat het een andere lijn is, gemaakt om te passen in de opening tussen een klassieke 100 mm XC-fiets en een 140 mm-spoor fiets, eigenlijk de afstand die de Stumpjumper FSR een paar jaar geleden aflegde. Als bewijs dat dit geen verwaterde Stumpies zijn, moet je eens kijken naar de nieuwe Pro, een prachtige 29er van carbon met een veerweg van 110 mm achterwiel, hoogwaardige onderdelen en een gewicht van slechts 117 kg. Deze schoonheid is niet goedkoop. De Pro build-prijzen, maar lagere versies beginnen alleen bij

van 12

Cannondale scalpel 29

Als het geclaimde framegewicht van 19 kg (maat large (met schokdemper) kan worden overwogen, kan de Cannondales Scalpel 29 volgend jaar de favoriete XC-racefiets worden. De hier afgebeelde fiets weegt slechts 97 kg en Cannondale beweert dat fietsen gemakkelijk kunnen worden gebouwd om te wegen zelfs minder.

Het frame biedt 100 mm veerweg op het achterwiel en omvat een achteras van 142×12 mm, Press-Fit30-bodemmontage, 15 mm-scharnierassen en een direct gemonteerde voorderailleur. De stop van de kabelbehuizing van de voorderailleur kan ook worden aangepast aan de verschillende trekhoeken van de kabel van Shimano en SRAM direct-mount derailleurs. En, zoals elke fantastische racefiets, is hij voorzien van een bidon in de hoofddriehoek. Voor jullie liefhebbers van die vetzuren zegt Cannondale dat de fiets genoeg ruimte heeft voor een royale 6 cm brede band.

In tegenstelling tot de spilloze 66 cm Scalpel, bevat de 29er-versie een sleutelscharnier dat is geoptimaliseerd voor dubbele cranks, zegt Scalpel-productmanager Johannes Huseby. De fiets komt dit najaar op de markt en is verkrijgbaar in twee carbonvarianten en twee aluminiumversies. Beide carbon opties worden geleverd met een 100 mm Lefty vork. De hier getoonde Carbon 1 zal worden verkocht terwijl de Carbon 2 binnenkomt. De legeringsfietsen lopen en afhankelijk van de componenten.

van 12

Intense karabijn

We hebben een paar weken eerder onze eerste glimp opgevangen van Intense carbon Carbine, maar uiteindelijk hebben we er wat tijd aan besteed in Park City. Hoewel het wordt gemotiveerd door de aluminium Tracer twee van het bedrijf, is de Carbine geen doorsnee kopie. Het belangrijkste verschil is dat de geometrie: Intense-trailfietsen hebben traditioneel grotere trapassen, maar op 34 cm van de grond is de Carbines een halve inch lager dan de Tracer, en dat maakt een enorm verschil op het parcours. In tegenstelling tot de Blur LT, die ook een VPP-ophanging gebruikt, is de Carbine niet verrassend stijf, maar is hij stevig genoeg, en het carbonframe doet uitstekend werk bij het dempen van trailchatter. Het kader en de schok zullen ongeveer kosten: